Branża e-commerce prężnie się rozwija i wszystko wskazuje na to, że jest przyszłością handlu. Coraz więcej przedsiębiorstw przenosi swoją działalność do Internetu i nie ma ku temu powodów do zdziwienia – takie rozwiązanie jest niezwykle intuicyjne i stosunkowo łatwe. Dowiedz się, jak zacząć ze sklepem internetowym i z czym się wiąże ta decyzja.
Dlaczego warto wejść w e-commerce?
Warto rozszerzyć działalność sklepu, który już posiadasz stacjonarnie. Niezależnie, w jakim obszarze prowadzisz swoje przedsiębiorstwo, sklepy internetowe po prostu, kolokwialnie mówiąc, robią robotę. Poszerzenie frontu, na którym działasz przynosi korzyści w postaci większej ilości sprzedaży i nie tylko (ale do tego przejdziemy za chwilę). Kupowanie produktów przez Internet jest bardzo wygodne; nie trzeba opuszczać czterech ścian, klient wszystkiego dowie się na stronie.
To wystarczy, aby przekonać tysiące potencjalnych kupujących. Nie zapominajmy też o tym, że to wygoda również dla Ciebie, możesz pracować z dowolnego miejsca, a sklep działa całodobowo, a nie w ograniczonych godzinach. Oczywiście warto założyć sklep internetowy nawet, gdy nie masz stacjonarnego punktu, wręcz jest to bezpieczniejsze. Nie wymaga to bowiem takich nakładów pieniężnych, jak stacjonarny odpowiednik – przynajmniej na początku działalności, który często bywa najtrudniejszym etapem. Wiele opcji da się ogarnąć nawet za darmo!
Potencjał e-commerce jest ogromny. Odkąd to zaczęło być praktykowane, odtąd rozwija się w błyskawicznym tempie i większe zdziwienie wśród potencjalnych klientów powoduje to, gdy nie ma Cię w Internecie niż gdy w nim jesteś. Według analizy rynku , w 2020 roku wartość dokonanych przez Polaków e-zakupów wyrażona w euro wzrosła aż o 31,4% w stosunku do 2019 roku! Te statystyki są imponujące, a tempo wzrostu e-handlu nawet jeszcze nie wzięło porządnego rozpędu, bo będzie się jeszcze zwiększać przez lata.
Kolejnym solidnym powodem stojącym za tym rozwiązaniem jest skuteczność w docieraniu do klientów. Większość Polaków aktywnie korzysta z Internetu, to tam sprawdza opinie, dowiaduje się interesujących ich informacji na temat danego produktu, sprawdza jego opis. Co oznacza to dla Ciebie? To, że znacznie więcej klientów dowie się o Twojej działalności, o Twoich produktach wówczas, gdy będziesz w Internecie. Prowadzenie sklepu internetowego „zdejmuje” z Twojej działalności ograniczenie w odbiorze tylko do najbliższej okolicy, dzięki temu możesz dotrzeć do klientów z całej Polski (i nie tylko).
Jak zacząć, czyli co musisz wiedzieć na start
Oczywistym faktem jest, że musisz określić się co do produktów, które będziesz sprzedawać. Wbrew pozorom, ta decyzja może nie być tak łatwa. Czasami nie wystarczy tok myślowy na zasadzie „interesuję się kosmetykami, więc otworzę drogerię internetową”. Dodatkową, niezbędną, rzeczą jest przeanalizowanie rynku pod kątem popytu na dany produkt, jego dostępności, konkurencji, docelowych odbiorców. Musisz obrać mocną strategię.
Musisz znaleźć odpowiedni kreator strony sklepu, który pozwoli Ci na stworzenie tego, co sobie wyobrażasz. A nawet, jeśli sobie nie wyobrażasz, to nie problem, bo masz do wyboru mnóstwo szablonów, które możesz przerabiać pod swoje upodobania. Pamiętasz, kiedy wspominaliśmy o darmowych opcjach? Tak się składa, że jest wiele darmowych kreatorów stron, z których możesz skorzystać, jak WordPress.com, Wix, SITE123 i wiele innych. Na sam początek warto wybrać takie rozwiązanie, potem możesz zdecydować się na rozszerzenie do płatnego planu, ale nie musisz. Zdecydowanie warto to zrobić, gdy chcesz mieć wiele produktów w asortymencie czy chcesz, żeby Twoja strona wyglądała jak najbardziej profesjonalnie.
Bardzo istotne są kwestie logistyczne; wybór modelu logistycznego, obszar wysyłki i tym podobne należy rozstrzygnąć jak najszybciej to możliwe. Od tego przecież zależy funkcjonowanie całej działalności i jej odbiór wśród klientów; mało rzeczy świadczy o sklepie tak, jak jego organizacja. Do sformułowania opinii często wystarczy mu to, jak sklep obchodzi się z jego zamówieniem.
Na odbiór sklepu wśród klientów mają wpływ także „punkty kosmetyczne”. Absolutnie nie wolno pomijać tego obszaru! Składa się na to parę kwestii, między innymi:
- Nazwa – powinna opisywać to, czym zajmuje się Twoje przedsiębiorstwo, wpadać w ucho i nie być zbyt skomplikowana – zawiła wymowa czy nazwa kompletnie niezwiązania z działalnością sklepu może być strzałem w kolano.
- Logo – podobnie, jak nazwa, w jakimś stopniu powinno odzwierciedlać to, co robisz. W logu warzywniaka nie umieścisz artykułów budowlanych, prędzej kosz z owocami, rozumiesz o co chodzi.
- Szata graficzna – strona powinna być wizualnie atrakcyjna. Przejrzysty font i kolorystyka, adekwatne rozmiary poszczególnych obszarów strony sklepu, ciekawe grafiki. To przyciąga odbiorców i zwiększa szansę na to, że zapoznają się z Twoją ofertą.
- Przyjazność dla urządzeń mobilnych – ogromna ilość klientów robi zakupy właśnie za pośrednictwem smartfona. Uwierz, mało co odstrasza tak, jak niekompatybilna z urządzeniami mobilnymi strona; nieresponsywna, mało przejrzysta. Niech Twoja witryna zwraca uwagę na urządzenie, z którego się korzysta, stosuj obrazki o wysokiej rozdzielczości i sam sprawdzaj, jak strona się prezentuje na urządzeniu mobilnym.
Ważnym aspektem jest także opracowanie polityki prywatności i regulaminu, który będzie określał wszelkie niezbędne definicje i relacje między nimi, jak reklamacje, dostawy, zakres działalności. Niech będzie on jak najbardziej przejrzysty i przyjazny dla ludzkich oczu, dzięki temu więcej osób faktycznie się z nim zapozna.
- 6 najważniejszych czynników wpływających na ruch w sklepie internetowym
- Jak pozyskać klientów? Dlaczego to niezbędne w każdym biznesie?
- Artykuły sponsorowane – rodzaje i formy. Jak napisać artykuł, na co zwrócić uwagę?
- Marketing internetowy – czym jest marketing online i jak działa? Rodzaje marketingu w sieci
- Content marketing – marketing treści. Teksty w służbie przedsiębiorcy