Zarządzanie

CEO – co to za stanowisko? Zakres obowiązków, wymagane umiejętności i średnie zarobki

3 minut(y) czytania

CEO to jeden z angielskich skrótów, najczęściej stosowanych w dużych firmach. Nie wszyscy wiedzą, co dokładnie to oznacza i jakie obowiązki ma osoba zatrudniona na danym stanowisku. Przeczytaj artykuł, aby rozwiać swoje wątpliwości!

Jeszcze nie tak dawno temu w biznesie i przedsiębiorstwach królowały rodzime określenia poszczególnych stanowisk, takie jak dyrektor kreatywny, główny księgowy czy kierownik działu kadr. Wraz z postępującą globalizacją i pojawianiem się zagranicznych firm w Polsce, upowszechnia się także angielska nomenklatura, która może wydawać się nadmiernie skomplikowana. Warto zatem zapoznać się z podstawowym słownictwem, przydatnym w wielu korporacjach. Sprawdź, kim jest CEO, a także, czym się zajmuje.

CEO – skrót, który warto znać

CEO to skrót, który w rozwinięciu brzmi chief executive officer. Po przetłumaczeniu na język polski jest to dyrektor generalny w firmie. Bardzo często przed umiędzynarodowieniem firm rodzime przedsiębiorstwa nie obsadzały tego typu stanowiska. Obowiązki charakterystyczne dla niego pełniły osoby zatrudnione w innych rolach. 

Obecnie jest to coraz częściej spotykany termin. Kojarzy się on przede wszystkim z dużymi, światowymi korporacjami, ale nawet małe przedsiębiorstwa przejmują tę nomenklaturę. Kim zatem jest dyrektor generalny? To, najprościej mówiąc, osoba uprawniona do podejmowania najważniejszych decyzji w firmie.

Jakie obowiązki ma osoba na stanowisku CEO?

Warto na początku zaznaczyć, że dyrektorem generalnym może, ale nie musi być właściciel firmy. W dużych przedsiębiorstwach obsadzeniu tej pozycji często towarzyszą konkursy mające wyłonić odpowiednią osobę. Wszystko dlatego, że jest to niezwykle wymagające stanowisko. Do obowiązków CEO należy:

  • zarządzanie przedsiębiorstwem na najwyższym szczeblu kierowniczym;
  • zapewnienie odpowiedniej komunikacji i przepływu informacji między zarządem a pracownikami;
  • decydowanie o ogólnym kierunku działań na wszystkich płaszczyznach, od technologicznej do marketingowej;
  • reprezentowanie firmy w mediach oraz przestrzeni publicznej, na przykład na konferencjach, a czasami też na szczególnie istotnych spotkaniach biznesowych.
Zobacz także:  Harmonogram pracy – jak ułożyć grafik pracy zmianowej?

CEO founder, prezes, dyrektor zarządzający – czym różnią się te funkcje?

W wielu firmach można spotkać się z terminem CEO founder. Jest to specjalne wyszczególnienie, które mówi, że dana osoba jest jednocześnie dyrektorem generalnym i właścicielem danego przedsiębiorstwa. Czasami stanowisko jest zatem tożsame z prezesem firmy.

Oprócz tego, często obok CEO można spotkać także dyrektora zarządzającego. Funkcja ta służy odciążeniu głównego szefa i koncentruje się wokół realizacji strategii firmy obejmującej m.in. rozwój usług i produktów. Wewnętrzna struktura przedsiębiorstw może różnić się od standardowych stanowisk. Poszczególne podmioty mają prawo decydować o niej samodzielnie.

Umiejętności niezbędne na pozycji CEO manager

Praca na stanowisku CEO managera jest niezwykle prestiżowa, jednak wiąże się z ogromną odpowiedzialnością. Z tego powodu nie wszyscy nadają się na to stanowisko, a idealny kandydat powinien mieć takie cechy jak:

  • kreatywność – przydatna podczas wychodzenia z problemów przedsiębiorstwa;
  • umiejętność pracy pod presją czasu – w wielu sytuacjach terminy są „na wczoraj” i nie można pozwolić, by wpłynęło to na wyniki;
  • opanowanie – wiele stresujących sytuacji wymaga doskonałego panowania nad emocjami;
  • perswazja – aby móc forsować pomysły i wizję, trzeba umieć przekonywać ludzi do swojego punktu widzenia;
  • komunikatywność – na tym stanowisku istotne jest jasne i czytelne formułowanie poleceń oraz własnych poglądów;
  • pewność siebie – dyrektor generalny nie może być nieśmiały, ale też nie powinien być nadmiernie zuchwały i nieuprzejmy.

CEO – firma a zarobki na tym stanowisku

Stanowiska CEO w firmie zazwyczaj kojarzą się z naprawdę dużym pieniędzmi. Warto jednak zaznaczyć, że wszystko zależy tutaj od rozmiaru i zaplecza finansowego danego przedsiębiorstwa. Niektórzy CEO są w stanie zarabiać kilka milionów złotych czy dolarów miesięcznie, aczkolwiek większość z nich może liczyć na nieco mniejsze sumy. 

Zobacz także:  Doradztwo biznesowe dla firm – krok po kroku

W skrajnych przypadkach, na przykład wtedy, gdy firma jest naprawdę mała, dyrektor generalny może zarabiać niewiele ponad średnią krajową. Warto pamiętać, że informacje tego typu nie są zazwyczaj podawane do publicznej wiadomości.

Nie tylko stanowisko CEO – poznaj inne ważne skróty

Stanowisko CEO nie jest jedynym skrótem, spotykanym bardzo często w różnych korporacjach. Mogą się w nich pojawiać także inne akronimy, które warto znać. Oczywiście, nie wszystkie muszą pojawić się w każdej firmie. Niektóre z funkcji to:

  • CSO – Chief Security Officer – dyrektor odpowiedzialny za kwestie bezpieczeństwa;
  • HRM – Human Resource Manager – kierownik działu kadr;
  • CIO – Chief Information Officer – dyrektor działu IT;
  • CMO – Chief Marketing Officer – dyrektor marketingu;
  • COO – Chief Operating Officer – dyrektor operacyjny;
  • CFO – Chief Financial Officer – główny księgowy/dyrektor trzymający pieczę nad finansami;
  • CSM – Customer Service Manager – kierownik działu obsługi klienta;
  • CTO – Chief Technology Officer – dyrektor działu technologii.

CEO to bardzo ważna funkcja, której z pewnością nie może pełnić dowolna osoba. Na barkach dyrektora generalnego spoczywa ogromna odpowiedzialność. Wynagrodzeniem może być naprawdę duża pensja.

Nasze propozycje
Zarządzanie

ESG – na jakie aspekty powinni zwrócić uwagę zarządzający firmą? Czym jest zrównoważony rozwój i czemu służy?

4 minut(y) czytania
ESG to skrót od wyrażenia Environmental, Social, and Corporate Governance (środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny). To słowa określające obszary szczególnie ważne w…
Zarządzanie

Lean startup, czyli metoda, w której analiza rynku to podstawa. Sprawdź ją, zanim produkt pójdzie w świat!

4 minut(y) czytania
Jeśli dowiesz się, co to jest lean startup, okaże się, że nie musisz inwestować 100% kapitału od razu. Metoda ta pozwoli ci…
Zarządzanie

Poznaj ESOP – skuteczny system motywacji pracowników

4 minut(y) czytania
Dzięki programowi ESOP możesz zmotywować pracowników do jeszcze lepszej efektywności. Jako przedsiębiorca z pewnością zmierzysz się z wyzwaniem, by najlepsi zostali przy…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *