Twój samochód został skradziony lub wywieziony za granicę w ramach umowy sprzedaży? A może uległ zniszczeniu i chcesz go wyrejestrować? Pobierz gotowy wniosek o wyrejestrowanie pojazdu po sprzedaży i uzupełnij go odpowiednimi danymi.
Pobierz wzór w .pdf | |
Pobierz wzór w .docx | |
Jeśli zastanawiasz się, czy zgłoszenie sprzedaży samochodu jest konieczne – odpowiedź jest twierdząca. Pamiętaj, że jako sprzedający jesteś zobligowany do uiszczenia odpowiedniej opłaty urzędowej oraz zgłoszenia faktu sprzedaży pojazdu do odpowiedniej instytucji. Sytuacja jest bardzo podobna, kiedy chcesz całkowicie wyrejestrować pojazd w Wydziale Komunikacji Urzędu Miasta. Kiedy zapoznasz się z tym, jak wygląda wniosek o wyrejestrowanie pojazdu oraz w jaki sposób go uzupełnić, na pewno szybko dopełnisz wszystkich formalności urzędowych.
Kiedy musisz zgłosić sprzedaż i wyrejestrować pojazd w urzędzie?
Jesteś zobowiązany do złożenia wniosku o wyrejestrowanie pojazdu w sytuacjach kiedy ten zostanie:
- zezłomowany;
- sprzedany poza granicę kraju;
- skradziony;
- oddany do kasacji;
- trwale uszkodzony;
- wycofany z obiegu;
- oddany do stacji demontażu podzespołów samochodowych.
Pamiętaj, że w sytuacji, kiedy sprzedajesz pojazd za granicę, jesteś zobowiązany do zgłoszenia sprzedaży samochodu i wyrejestrowania go w terminie 30 dni kalendarzowych od dnia sprzedaży. W tym czasie musisz zgłosić zbycie pojazdu. Uwaga! To zupełnie inny dokument aniżeli wniosek o wyrejestrowanie pojazdu. Co ciekawe, nawet po skutecznym wyrejestrowaniu auta w urzędzie wciąż istnieje szansa na jego ponowną rejestrację, ale tylko w określonych sytuacjach, jak np.:
- odzyskanie pojazdu z kradzieży;
- uznanie pojazdu za zabytkowy lub unikatowy;
- powrót pojazdu z zagranicy.
Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu po sprzedaży – jaki to koszt?
Koszty wydania decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu to tylko 10 złotych. Płatność podczas składania wniosku o wyrejestrowanie np. auta możesz zrealizować w kasie urzędu lub przelewem na konto odpowiedniej instytucji. Pamiętaj, aby do wniosku jako załącznik zawsze dołączyć potwierdzenie uiszczenia wpłaty.
Jakie załączniku potrzebne są do wniosku o wyrejestrowanie pojazdu?
Aby całkowicie wyrejestrować dowolny pojazd, potrzebujesz:
- wniosku o wyrejestrowanie pojazdu;
- dokumentu tożsamości (dowodu osobistego);
- pełnomocnictwa współwłaścicieli (jeśli występują);
- dowodu uiszczenia opłaty za decyzję;
- dokumentów dodatkowych związanych ze wstrzymaniem decyzji o wyrejestrowaniu (opcjonalnie).
Zdecydowałeś się na zezłomowanie samochodu? Jeśli oddałeś go do stacji demontażu pojazdów, musisz też skompletować inne elementy, jak np.:
- tablice rejestracyjne pojazdu;
- zaświadczenie ze stacji demontażu o wykonaniu usługi;
- potwierdzenie unieważnienia dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu.
Oczywiście zakres wymaganej dokumentacji zależy głównie od sytuacji, w jakiej znalazł się konkretny pojazd. Przykładowo podczas jego sprzedaży za granicę potrzebujesz podpisanej umowy kupna-sprzedaży lub darowizny oraz kopii potwierdzenia rejestracji pojazdu za granicą.
Ile trwa wyrejestrowanie pojazdu po sprzedaży? Jakie są kary?
Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu zawsze złóż w terminie 30 dni od czasu powstania takiego obowiązku. W przeciwnym razie narazisz się na kary w wysokości od 200 do 1000 złotych. Czas procesowania wniosku o wyrejestrowanie pojazdu w zależności od sytuacji i może potrwać od miesiąca do nawet kilku miesięcy dla nieco bardziej skomplikowanych spraw, np. kradzieży.
Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu po sprzedaży – wzór
Chcesz wyrejestrować pojazd, ale nie wiesz, jak uzupełnić dokumenty urzędowe? Pobierz gotowy wniosek o wyrejestrowanie pojazdu, podaj niezbędne informacje i skompletuj załączniki. Dokument złóż do stosownego urzędu w swojej miejscowości.
Pobierz wzór w .pdf | |
Pobierz wzór w .docx | |
- Wniosek o rejestrację pojazdu
- Wniosek o urlop bezpłatny
- Wniosek o nadanie klauzuli wykonalności
- Wniosek o urlop ojcowski
- Wniosek o urlop macierzyński