Od maja 2022 roku przewoźnicy, którzy będą chcieli transportować towary na terenie krajów Unii Europejskiej pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,5 tony, będą musieli uzyskać odpowiednią licencję. Wpływ na taką decyzję miała Komisja Europejska, która uznała, że należy pozbyć się luk prawnych i zapewnić minimalny poziom profesjonalizacji sektora pojazdów o DMC 2,5-3,5 t.
Dlaczego zostaje wprowadzona licencja
Obowiązująca od maja 2022 roku dyrektywa ma zagwarantować zbliżone warunki konkurencji pomiędzy firmami przewozowymi. Do tej pory widoczna była rosnąca przewaga przedsiębiorstw, która wykonywała tzw. transport lekki (od 2,5 do 3,5 t). W Polsce według statystyk Głównego Urzędu Transportowego w 2019 roku towary przewoziło 37,3 tys. takich pojazdów, a liczba busów rośnie nie tylko w naszym kraju, ale i w całej Unii. To główny czynnik, który zadecydował o wprowadzeniu obowiązkowej licencji. W takiej sytuacji przewoźnicy będą musieli wykazać się zdolnością finansową. O tym dlaczego postawiono taki warunek mówi Jakub Ordon, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczana Kierowców, Grupa INELO:
„Rynek transportowy czeka druga fala regulacji m.in. w zakresie włączenia transportu lekkiego do grona licencjonowanych przewoźników. Firmy transportowe muszą przygotować się do uzyskania licencji, a to będzie wiązało się z koniecznością posiadania minimalnej zdolności finansowej. To ma być pewnego rodzaju gwarancją, że dysponują pieniędzmi niezbędnymi do stałego i długoterminowego wykonywania transportu”.
Ordon uczula jednak aby już teraz przygotować się do spełnienia wszelkich wymagań. Co prawda do wprowadzenia obowiązkowych licencji pozostał jeszcze rok, lecz same formalności na pewno potrwają kilka miesięcy.
Oczywiście wszyscy przewoźnicy zadają teraz sobie pytanie ile taka licencja będzie kosztować. Ważnym kryterium będzie potwierdzenie zdolności finansowej. Koszt licencji dla dwóch busów, w zależności od kursu euro, wyniesie około 12 tys. złotych.
- Najmniejsze firmy przewozowe odetchnęły z ulgą. Od teraz będą mogły zabierać więcej pasażerów
- Przesyłki z Azji będą droższe. Od 1 lipca będzie doliczany VAT
- GUS: Zdecydowany wzrost inflacji w kwietniu. Najbardziej podrożały usługi finansowe, paliwo i śmieci
- „Mój elektryk”. Przedsiębiorcy mogą składać wnioski o dofinansowanie do samochodów elektrycznych
- Pozabankowe karty kredytowe – alternatywa dla tradycyjnych rozwiązań bankowych