SEO, czyli Search Engine Optimization, to określenie dla złożonego procesu, który ma na celu wzrost widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania w Google i innych wyszukiwarkach. Obecnie bez SEO znaczące zwiększenie ruchu na witrynie WWW wydaje się być niemożliwe. Czym w praktyce jest SEO? W poniższym artykule wyjaśniamy wszystko, co warto wiedzieć.
SEO – definicja pojęcia
W największym skrócie SEO (ang. Search Engine Optimization) to działania zmierzające do optymalizacji strony internetowej pod kątem wymagań, które stawiają roboty indeksujące Google i innych wyszukiwarek. Podstawowym celem działań SEO jest wzrost pozycji danej strony internetowej w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania w Google bądź innej wyszukiwarce.
Techniczne SEO – na czym polega?
Na SEO składa się szereg czynności. Dotyczą one m.in. prac nad optymalizacją kodu źródłowego witryny. Im jest on lżejszy, tym lepiej jest oceniany przez algorytmy Google. Gdy kod źródłowy jest zoptymalizowany, strona uruchamia się szybko, a potencjalne błędy w trakcie użytkowania zdarzają się bardzo rzadko.
W ramach prac technicznych SEO można wyróżnić na przykład przygotowanie responsywnej wersji strony internetowej, poprawa interfejsu, stworzenie kanonicznych adresów URL, skrócenie czasu ładowania strony, inwestycja w certyfikat SSL, aktualizacja mapy witryny, inwestycja w przekierowania 301 i wiele innych. Jak widać, czynności, które można wykonać w ramach technicznego SEO, jest naprawdę całkiem sporo.
Działania SEO realizowane na stronie – o czym należy koniecznie pamiętać?
Podczas realizowania działań SEO nie można zapomnieć o niezbędnych czynnościach, które trzeba podjąć w ramach strony internetowej. Chodzi w szczególności o systematyczne publikowanie wartościowych, merytorycznych i w pełni unikalnych artykułów. Dzięki temu algorytmy indeksujące Google zauważą, że na naszej witrynie są cyklicznie publikowane treści, co pozytywnie wpłynie na naszą ocenę. Co więcej, duża liczba tematycznych artykułów zostanie doceniona przez użytkowników poszukujących informacji na konkretny temat. W ten sposób nasza firma będzie postrzegana jako rzetelna i godna zaufania.
W publikowanych artykułach powinna także znajdować się odpowiednia liczba fraz kluczowych. Słowa kluczowe muszą być dodawane w sposób naturalny i dodatkowo trzeba pamiętać o tym, by nie „upychać” ich na siłę. Treści muszą być także odpowiednio zoptymalizowane – zawierać nagłówki H1, H2, H3, linki wewnętrzne, wypunktowania, tabele i grafiki.
Pozycjonowanie a SEO
Pozycjonowanie to szersze pojęcie, którego elementem jest SEO. W ramach pozycjonowania kładzie się nacisk przede wszystkim na link building – polega on na tym, że inwestujemy w linki prowadzące do naszej strony internetowej.
Co istotne, linki te muszą pochodzić od wiarygodnych, rzetelnych stron internetowych. W tym kontekście od ilości zdecydowanie istotniejsza jest jakość. Jeśli w krótkim czasie zainwestujemy w linki złej jakości, których będzie bardzo dużo, może to sprawić, że Google nałoży na nas karę. Z tego względu lepiej jest postawić na mniej linków, jednakże pochodzących od wiarygodnych portali o ugruntowanej pozycji.
SEO a SEM – na czym polegają różnice?
Wielu właścicieli stron internetowych inwestując w SEO stawia także na SEM (ang. Search Engine Marketing). SEO i SEM to dwie całkowicie różne strategie. SEM oznacza prowadzenie działań marketingowych w wyszukiwarkach. Sprowadza się to do zakupu kampanii reklamowych w systemach takich jak Google Ads.
Dzięki temu nasza strona internetowa znajduje się na szczycie listy wyników wyszukiwania, jednak jest wówczas opatrzona hasłem „reklama”. Oczywiście, w ramach SEM można podejmować także inne działania marketingowe, ponieważ jest to szersze pojęcie zawierające w sobie działania SEO, jednakże marketing płatny jest tutaj zdecydowanie najistotniejszy.
- Facebook Ads czy Google Ads? Gdzie reklamować firmę?
- Jak budowanie rozpoznawalności w Internecie pomaga się rozwijać i pokonywać przeszkody w trudnych czasach
- Marketing stomatologiczny – SEO dla dentystów
- SEO360® – branżowy game changer
- Integracja marketingu afiliacyjnego z innymi strategiami promocyjnymi