Pandemia zmieniła wiele aspektów naszej codzienności, w tym także rynek pracy. A jak wpłynęła na rekrutację?
Wszystko wskazuje na to, że rekrutacja w trybie zdalnym, mimo że przyjęła się w reakcji na pandemię koronawirusa, zostanie z nami na znacznie dłużej. Rozmowa przeprowadzona za pomocą połączenia telefonicznego czy spotkania wideo, może być równie skuteczna co tradycyjna rekrutacja w siedzibie firmy. Co więcej, okazuje się, że taka forma sprawdzenia kwalifikacji kandydatów do pracy odpowiada większości osób szukających zatrudnienia.
Przebieg rekrutacji zdalnej
Rekrutacja w trybie zdalnym odbywa się za pomocą spotkania online albo rozmowy telefonicznej. Na kolejnych etapach rekruter może także poprosić kandydata o wykonanie zadania związanego z oferowanym stanowiskiem, również za pomocą narzędzi technologicznych.
Do najpopularniejszych narzędzi, wykorzystywanych podczas rekrutacji zdalnej należą:
- Narzędzie do rekrutacji online Pracuj.pl,
- Google Hangouts,
- Zoom.
W wersji podstawowej większość programów do rozmowy wideo jest bezpłatnych i łatwych w obsłudze. Wystarczy, że kandydat o umówionej godzinie kliknie link wysłany w e-mailu.
Rosnąca popularność rekrutacji przez Internet
Oznaczenie „rekrutacja zdalna” pojawiło się w jednym z największych serwisów z ofertami pracy – Pracuj.pl po raz pierwszy w marcu 2020 roku. Dwa miesiące później tym tagiem oznaczonych było już 50% wszystkich ofert. Natomiast po okresie największego pandemicznego szoku sytuacja ustabilizowała się na poziomie 1/3 ogłoszeń o pracy oferujących rekrutację zdalną.
W marcu 2022 r. zespół Pracuj.pl przeprowadził badanie, z którego wynika, że większość osób szukających zatrudnienia jest do rekrutacji zdalnej nastawiona pozytywnie lub neutralnie. Podczas gdy dla 45% ankietowanych forma procesu rekrutacyjnego nie ma znaczenia, 42% osób twierdzi, że byłoby wręcz bardziej skłonnych wysłać swoje CV na taką ofertę pracy.
Tylko 13% badanych zawahałoby się przed wysłaniem życiorysu do pracodawcy, który nie zakłada fizycznego kontaktu na żadnym etapie rekrutacji.
Czasami pracodawca daje kandydatowi możliwość zdecydowania, jaka forma rekrutacji odpowiada mu najbardziej. Kandydaci korzystający z Pracuj.pl podczas aplikowania na wybraną ofertę mogą trafić na ankietę, w której określają czy wolą udać się do siedziby firmy, czy raczej preferują kontakt zdalny.
Co ważne, cyfrowy proces nie musi kończyć się na rekrutacji. Nowoczesne narzędzia umożliwiają także zdalny onboarding wybranych kandydatów.
Planujesz rekrutację? Zacznij od zapoznania się z ofertą Pracuj.pl dla Firm i łatwo opublikuj ogłoszenie o pracy!
Zalety rekrutacji online
Podczas obostrzeń związanych z pandemią rekrutacja online stała się koniecznością. Na ile sprawdziło się takie rozwiązanie i czy zostanie z nami na dłużej?
Chociaż przed pandemią rekrutacja zdalna dotyczyła przede wszystkim branż związanych z nowymi technologiami, obecnie to rosnący trend w niemal wszystkich sektorach rynku pracy.
Pojawiły się też nowe narzędzia, komunikatory i funkcjonalności, ułatwiające pracodawcy przeprowadzenie sprawnej rekrutacji zdalnej.
Taka forma rozmowy o pracę może być wygodniejsza zarówno dla pracodawców, jak i kandydatów. Dla tych ostatnich często jest też mniej stresująca, gdyż mogą się połączyć z pracodawcą z własnego mieszkania. Pracodawcy z kolei zdążyli dostosować swój proces rekrutacyjny do nowych wyzwań i wypracować skuteczne formy zdalnych rozmów.
Wyzwaniarekrutacji zdalnej
Do wyzwań rekrutacji zdalnej należy problem wykluczenia cyfrowego. W branżach niezwiązanych z technologią poziom umiejętności obsługi smartfona czy programu wykorzystywanego do rekrutacji nie powinien wpływać na obniżone szanse otrzymania pracy. Niezwykle istotne jest więc, by stosowane przez HR technologie były przystępne i proste w użyciu.
Nie do wszystkich branż jednakowo pasuje rekrutacja za pomocą Internetu. Sektory rynku, które opierają się na testach manualnych, będą miały większy problem ze zdalnym sprawdzeniem umiejętności kandydata do pracy. Nie oznacza to jednak, że pracodawca w takim przypadku musi zupełnie rezygnować z cyfrowych narzędzi. Rozwiązaniem może być zastosowanie hybrydowej formy rekrutacji. W takiej sytuacji firma na podstawie rozmowy telefonicznej czy za pośrednictwem wideo spotkania, dokonuje preselekcji odpowiednich kandydatów, a na rozmowę w swojej siedzibie zaprasza tylko osoby spełniające wstępne wymagania.
Rekrutacja zdalna – przygotowanie
Rekrutacja zdalna może ułatwić proces wyboru właściwego kandydata na poszukiwane stanowisko, ale nie oznacza to, że nie trzeba się do niej przygotowywać.
Aby rozmowa przebiegła gładko, zadbaj o następujące elementy:
- Upewnij się, że nic nie będzie Ci przeszkadzało podczas rozmowy – okaż kandydatowi szacunek i podczas spotkania poświęć czas tylko na tę jedną interakcję. Przeglądanie w tym czasie innych życiorysów czy wykonywanie innych firmowych obowiązków, nawet jeśli masz wyłączoną kamerę, sprawi, że mogą umknąć Ci istotne szczegóły wypowiedzi osoby starającej się o pracę.
- Przygotuj się technicznie – przed umówionym spotkaniem warto wykonać tzw. speedtest, aby przekonać się, czy połączenie internetowe nie będzie przerywane. Ważne też, by mieć sprawny mikrofon i głośnik, oraz podłączoną ładowarkę. Dzięki temu będziesz mógł się skoncentrować na wrażeniach dotyczących kandydata, a nie na rozwiązywaniu problemów technigicznych.
- Zadbaj o ciche miejsce – hałasy w tle mogą dekoncentrować zarówno Ciebie, jak i osobę po drugiej stronie ekranu.
- Miej pod ręką CV kandydata – zwłaszcza podczas rozmowy z kolejnym już kandydatem może się zdarzyć, że zaczną Ci się mieszać niektóre fakty. Najłatwiej wtedy sprawdzić potrzebną informację na dokumencie, na którym uprzednio zaznaczyłeś kluczowe elementy.
- Zrób listę pytań – aby nadać rozmowie przejrzystą strukturę i uzyskać odpowiedzi na wszystkie nurtujące Cię pytania, najprościej jest skorzystać z przygotowanej wcześniej listy.
- Mów powoli i wyraźnie – zadbaj o to, by kandydat do pracy mógł Cię bez problemu zrozumieć. Pamiętaj, że w rozmowie na żywo (albo z włączoną kamerą) sens wypowiedzi odbieramy także z gestów i mimiki. Dlatego upewnienie się, że rozmówca dobrze Cię zrozumiał, ma znaczenie, zwłaszcza jeśli rekrutację prowadzisz przez telefon.
Rekrutacja zdalna – podsumowanie
Rekrutacja w trybie online cieszy się coraz większą popularnością. Rozmowa za pomocą smartfona czy komputera może z powodzeniem zastąpić rekrutację w biurze firmy. Zdalna forma przeprowadzania rozmowy kwalifikacyjnej potrafi być wygodniejsza zarówno dla pracodawcy, jak i przyszłego pracownika. Spośród tych ostatnich, 42% ankietowanych odpowiedziało, że chętniej wysłałoby swój życiorys w odpowiedzi na ofertę zatrudnienia umożliwiającą cyfrową weryfikację kwalifikacji.
- Pytania na rozmowie kwalifikacyjnej – poznaj najczęstsze i najbardziej podchwytliwe pytania na rekrutacji
- Dodatkowy zasiłek opiekuńczy 2024 r. Czy obowiązuje w przypadku zakażenia COVID-19?
- Jak zatrudnić Ukraińca? Zasady zatrudniania pracowników z Ukrainy i cudzoziemców w Polsce
- ZUS – infolinia. W jakich godzinach jest czynna? Pod jaki numer zadzwonić?
- Wypadek przy pracy – jaka jest jego definicja? Jakie prawa przysługują poszkodowanemu?