Elektryczne pojazdy zyskują coraz większą popularność, zwłaszcza wśród mieszkańców miast. Mają wiele zalet – są lekkie, nie wymagają tankowania i świetnie radzą sobie ze wzniesieniami. Jak należy ich używać, aby uniknąć popełniania wykroczeń?
Użytkowników elektrycznych pojazdów stale przybywa, jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, jak korzystać z takich pojazdów właściwie. W rezultacie mnożą się niebezpieczne incydenty z udziałem elektrycznych hulajnóg i rowerów, nierzadko kończące się poważnymi obrażeniami i uszkodzeniem pojazdów uczestniczących w wypadku.
Pojazdy elektryczne w mieście – najczęstsze zagrożenia
Gdzie tkwi problem? Są dwa główne powody takiego stanu rzeczy. Po pierwsze – rośnie liczba usług z sektora mobilności, a mieszkańcy miast coraz chętniej z nich korzystają. Jako okazjonalni użytkownicy często nie potrafią do końca posługiwać się takimi pojazdami.
Tak naprawdę hulajnoga elektryczna, wbrew pozorom, może osiągać zawrotne prędkości w porównaniu do innych jednośladów. Przy szybkiej jeździe łatwo stracić kontrolę nad jej traktem, zwłaszcza jeśli nie ma się doświadczenia. Podobnie jest w przypadku sprzętu takiego jak rower elektryczny, który może poruszać się również naprawdę szybko – nawet 45 km/h. Modele do wypożyczenia w ramach usług mikromobilności zazwyczaj mają blokadę 25 km/h, jednak te kupione sklepach z wyposażeniem sportowym osiągają większe prędkości.
Jednocześnie użytkownicy pojazdów elektrycznych często nie zdają sobie sprawy z tego, w jaki sposób powinni poruszać się po mieście. Przesiadając się na elektryczną hulajnogę czy rower elektryczny, stają się pełnoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego. Tymczasem często można odnieść wrażenie, że uznają się raczej za pieszych. W rezultacie może dojść do wypadków z uczestnikiem przechodniów.
Jak należy poruszać się pojazdami elektrycznymi w mieście?
Użytkowników pojazdów elektrycznych obowiązują te same prawa, co rowerzystów. Zgodnie z przepisami ruchu drogowego nie powinni oni jeździć chodnikiem. Tyczy się to zarówno elektrycznych rowerów, traktowanych tak samo jak tradycyjne, jak i elektrycznych hulajnóg. Jazdę po chodniku uznaje się za niebezpieczną i stanowiącą zagrożenie życia dla użytkowników pojazdów elektrycznych i dla pieszych.
Pojazdy elektryczne mogą poruszać się po jezdni. Jeśli jednak na danym odcinku użytkownik ruchu ma dostęp do ścieżki rowerowej, powinien poruszać się po niej. Jadąc po jezdni, osoba poruszająca się pojazdem elektrycznym musi stosować się do tych samych zasad, co inni uczestnicy ruchu. Nie ma pierwszeństwa w stosunku do większych pojazdów takich jak samochody czy motocykle. Jadąc po ulicy, pamiętaj również, aby trzymać się krawędzi i ułatwić większym pojazdom przemieszczanie się. Nie należy lawirować między samochodami, co rodzi ryzyko wypadków. Zamiast tego zajmij spokojnie swoje miejsce, czekając na zielone światło.
Jakie czynności są karalne podczas jazdy pojazdem elektrycznym?
Karę, jaką jest mandat w wysokości 200 złotych, mogą otrzymać hulajnogiści i rowerzyści korzystający z telefonu podczas jazdy. Z kolei za jazdę pod wpływem alkoholu można otrzymać znacznie większą grzywnę do zapłaty – od 50 do 5000 złotych. Jest ona traktowana już jako wykroczenie.
Jak bezpiecznie używać pojazdów elektrycznych?
Korzystanie z pojazdów elektrycznych wymaga zachowania ostrożności. W przeciwieństwie do rowerów i hulajnóg tradycyjnych mogą one osiągać duże prędkości. W przypadku hulajnóg szczególną ostrożność należy zachować podczas hamowania. Przy mocniejszym przyciśnięciu hamulców sprzęt reaguje bardzo szybko, a siła hamowania może wyrzucić cię do przodu.
Ostrożność trzeba zachować również na nierównych przestrzeniach. Hulajnogi miejskie mają co prawda mocną strukturę i miękkie koła, które niwelują nieco odczuwanie nierówności, jednak na kamieniach mogą zboczyć z toru, co jest niebezpieczne przy większych prędkościach. Należy uważać również na wszelkie progi, z którymi hulajnoga może sobie nie poradzić.
Jak parkować pojazdy elektryczne w mieście?
Miejsce, w którym zostawiasz wynajmowany pojazd elektryczny, nie powinno być przypadkowe. Rowery zazwyczaj zostawia się na wyznaczonych stacjach. W przypadku hulajnóg jest to natomiast dowolne miejsce, które jednak nie powinno w żaden sposób zakłócać ruchu drogowego czy pieszych. Za parkowanie poza strefą obejmowaną przez daną taryfę firmy z sektora mobilności mogą nakładać kary pobierane bezpośrednio z konta użytkownika.
- Badania psychotechniczne dla kierowców i nie tylko. Kto za nie płaci?
- Systemy czasu pracy – w jaki sposób możesz pracować w Polsce?
- Jak zgłosić wypadek w drodze do pracy i kiedy przysługuje świadczenie?
- 2. grupa inwalidzka – jakie choroby kwalifikują do jej uzyskania?
- Wypadek zbiorowy – ile osób obejmuje?