Reklama

Marketing usług – definicja i metody marketingowe

Marketing usług wymaga specyficznego podejścia oraz dokładnego zrozumienia potrzeb i oczekiwań klientów. Jeśli prowadzisz biznes oferujący dowolnego rodzaju usługi, koniecznie sprawdź, jak efektywnie podejść do jego promocji.

Jeśli myślisz, że marketing usług i produktów polega na tym samym – jesteś w błędzie! Są to dwa rodzaje marketingu, które charakteryzują się osobnymi specyfikacjami. Tradycyjny marketing mix łączy w sobie cztery komponenty – produkt, dystrybucję, cenę i promocję. W przypadku jego odłamu związanego z promocją usług należy dołączyć do tej listy jeszcze trzy aspekty – pracowników, proces i symbole fizyczne umożliwiające ocenę jakości usługi.

Co to jest marketing usług?

Marketing usług to wszystkie działania marketingowe związane z sektorem usług. W jaki sposób odłam marketingu usługowego różni się od produktowego? Usługi różnią się od produktów następującymi cechami:

  • niematerialność – nie da się ich dotknąć ani zmierzyć według takich samych kryteriów jak rzeczy;
  • niejednorodność – każda wykonywana usługa jest unikalna, wpływa na nią pracownik, klient i otoczenie;
  • nietrwałość – usługa istnieje tylko w momencie jej wykonywania;
  • jednoczesność procesu świadczenia – odbiorca konsumuje usługę w tym samym czasie, w którym jest ona wykonywana;
  • nierozdzielność procesu wytwarzania – usługa istnieje tylko w miejscu i czasie jej wykonywania.

Zrozumienie tych cech jest bardzo ważne, aby zagwarantować wysoką jakość i skuteczność ich promowania. Taka reklama powinna skupiać się na minimalizacji niepewności zakupu czegoś tak nietrwałego i niematerialnego. Warto poświęcić szczególną uwagę na zapewnianie klientów o wysokiej jakości wykonania – np. prezentując dotychczasowe prace. Ważne jest także doszkalanie personelu, aby zagwarantować większą jednorodność i powtarzalność usług. W tym wszystkim istotne jest także dbanie o satysfakcję i świetne samopoczucie klientów.

Kanały dystrybucji w marketingu usług

Zainteresowanie usługami można osiągnąć poprzez ciągły kontakt z klientem. Warto informować go na temat wszelkich nowości, zmian, rabatów itp. Bardzo ważne jest utrzymywanie pozytywnej relacji z konsumentami. Możesz rozważyć także komunikację nieopartą wyłącznie na sprzedaży – na przykład podziękowanie za dotychczasowe zaufanie. Większą rozpoznawalność i przychylność odbiorców możesz osiągnąć poprzez organizację konkursów z nagrodami.

Warto używać do tego różnych dostępnych kanałów dystrybucji. Zalicza się do nich m.in.:

  • kontakt bezpośredni;
  • sprzedaż telefoniczną;
  • tradycyjne media – radio, telewizja, prasa;
  • materiały drukowane – ulotki, plakaty itp.;
  • kanały internetowe.

Marketing usług w internecie

Marketing usług często wykorzystuje narzędzia internetu do działań promocyjnych. Do najpopularniejszych zalicza się poniższe kanały dystrybucji:

  • własną stronę internetową;
  • social media;
  • mailing i newslettery;
  • Google Ads;
  • wizytówkę Google Moja Firma i mapy Google;
  • blog firmowy;
  • różnego rodzaju płatne reklamy i bannery;
  • artykuły sponsorowane na witrynach zewnętrznych.

W celu dotarcia do jak najszerszego grona odbiorców warto skupić się na tych metodach, które oprócz komunikacji umożliwiają też pozycjonowanie oferty w wynikach wyszukiwania Google. Dlatego w marketingu usług sporą popularnością cieszy się reklama poprzez wartościowe treści. Content marketing to artykuły, które niosą realne korzyści (np. porady) czytelnikom. Jednocześnie służą pozycjonowaniu, ponieważ zawierają słowa kluczowe i back linki do strony z usługami. Działają najlepiej z algorytmem Google’a, gdy publikowane są na wysokiej jakości portalach związanych z branżą reklamowanych usług.

Sprawdź możliwości, jakie niesie w tym zakresie platforma content marketingowa Contentation. Działają na niej specjaliści SEO i tworzenia treści, którzy upewnią się, że uzyskasz najlepsze efekty, reklamując swoje usługi poprzez artykuły.

Marketing usług różni się znacznie od marketingu produktów. Podstawową różnicą jest konieczność skupienia się na relacji z klientem i zdobycia jego zaufania co do jakości świadczonych usług. Internet stanowi w tej kwestii potężne narzędzie. Sprawna komunikacja możliwa jest głównie poprzez media społecznościowe. Z kolei dłuższe treści, które budują wizerunek marki i zwiększają zaufanie do niej, warto uzupełnić o słowa kluczowe i back linki. Dzięki tak skonstruowanym artykułom sponsorowanym zyskasz także większą widoczność swojej witryny i oferty.

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz