Optymalizacja witryny
Zanim na dobre zacznie się pozycjonowanie strony, należy przyjrzeć się SEO, czyli Search Engine Optimalization – optymalizacji wg wytycznych i oczekiwań robotów wyszukiwarek internetowych. Są to tzw. crawlery, odwiedzające ze zmienną częstotliwością witrynę i badające jej zawartość w rozmaitych aspektach. Następnie informacje trafiają do bazy danych robotów danej wyszukiwarki (np. Google Data Center), czyli są indeksowane. Aby robot zaindeksował stronę, musi ona być zgodna z odpowiednimi wytycznymi, czyli zoptymalizowana. Dotyczy to zarówno kwestii technicznych, jak opisane obrazów, rozmieszczenie nagłówków czy przejrzystość strony, jak i samej treści, która na niej się znajduje (contentu).
Treści w pozycjonowaniu On-Site
Strona zoptymalizowana technicznie wcale nie musi przedstawiać wielkiej wartości dla odwiedzających ją robotów. Oceniają one bowiem także treści, patrząc na nie w dodatku pod kątem przydatności dla użytkownika. Oznacza to, że powinny one być wartościowe dla czytelnika, nieść ze sobą konkretne, rzeczowe informacje. Z drugiej strony powinny być zgodne z tym, co jest oczekiwane od witryny o danym profilu, czyli fraz kluczowych zawartych w treści. Stąd też mówi się o SEO copywritingu – czyli takim przygotowaniu treści, by spełniały wymogi jednocześnie wyszukiwarek i czytelników, prezentując m.in. odpowiednie nasycenie keywords, a także linkowanie wewnętrzne, czyli sieć powiązań między treściami w ramach witryny (np. odesłania do innych artykułów czy rankingi oferowanych produktów).
Naturalny proces indeksowania strony może potrwać nawet kilka tygodni, a jego wynikiem jest obecność strony na określonej pozycji w rankingu – czyli właśnie to, na czym zależy nam najbardziej. Nadal jednak nie oznacza to, że techniczna optymalizacja i wartościowe treści wyniosą stronę na wyżyny popularności w wyszukiwarkach.
Jak i po co zdobywać linki do witryny?
W ocenie pozycji w wyszukiwarce brane pod uwagę są setki parametrów o różnej wadze. Na ich czele znajduje się natomiast profil linkowy, określający ile i jakie linki prowadzą do naszej witryny. Mogą one mieć postać samego adresu URL, być podlinkowane do zdjęcia czy anchoru, a ten z kolei też może wyglądać różnie (marka, produkt, fraza kluczowa, zachęta do odwiedzin). To właśnie jakość profilu linkowego może determinować pozycję w wynikach wyszukiwarek i nawet okazać się ważniejsza niż sama treść witryny.
Link building, czyli pozyskiwanie linków, powinno być prowadzone z myślą o długoterminowej strategii, nie ad-hoc, i skupiać się na wartościowych źródłach, wśród których mogą znaleźć się blogi, fora, katalogi stron czy wpisy gościnne. Oraz artykuły sponsorowane, które obecnie uważane są za najlepsze w większości wypadków źródło linków do strony.
Są to treści zamieszczone na innych portalach, zwykle u profesjonalnych wydawców, zawierające odnośnik do naszej strony. Ich publikacja wiąże się z koniecznością poniesienia określonego kosztu – od kilkudziesięciu złotych do kilku tysięcy. Miejscem, które połączy wydawców i poszukujących źródeł publikacji jest https://www.7link.ai/. To portal, na którym znajduje się około 10 tysięcy propozycji miejsc do publikacji, opisanych różnymi parametrami, wpływających na wartościowość publikacji. Ponieważ część z nich może być trudna do oceny przez osoby z małym doświadczeniem w SEO (np. pozycjonujących samodzielnie swoje strony), to 7link oferuje również wparcie w postaci portali sugerowanych w danym przypadku. Są one dobierane przez tzw. model ekspercki uczenia maszynowego, czyli „wytrenowane” przez faktycznych specjalistów SEO. Może to znacząco ułatwiać pracę, nie tylko wskazując wartościowe źródła linków, ale także znacznie przyspieszając cały proces doboru.
- Jak wypromować sklep internetowy?
- Marketing stomatologiczny – SEO dla dentystów
- Lokalne SEO. Jak pozycjonować firmę w Białymstoku?
- Kreator stron WWW – jak wybrać i czy to się opłaca. Poradnik
- Jak prowadzić biznes w Internecie? Kluczowe zasady e-marketingu