Jak wygląda zależność między umową zlecenia a emeryturą? Zatrudnienie na tego rodzaju umowie nie wlicza się do staży pracy. Kwestia składek oraz późniejszej emerytury nie jest więc tak oczywista. Sprawdź, czy okres składkowy przekłada się na świadczenie!
Umowa zlecenia ma status cywilnoprawnej. W związku z tym osoba, która podejmuje się realizacji zlecenia, z prawnego punktu widzenia nie podlega pod Kodeks pracy, ale Kodeks cywilny. Wiąże się z tym kwestia stażu pracy na umowie zlecenia, a emerytura jest ważnym zagadnieniem w tym kontekście. Jak wygląda sprawa lat składkowych i stażu pracy na takiej umowie? Aby poznać odpowiedź, przeczytaj poniższy tekst!
Umowa zlecenie a emerytura – wliczanie stażu pracy oraz składki ZUS
Umowa zlecenia a emerytura to zależność, o którą pyta wiele osób. Emeryturę w Polsce według ustawy o emeryturach i rentach otrzymują kobiety, które ukończyły 60 lat i mają 20 lat stażu pracy oraz mężczyźni po 65 roku życia ze stażem 25 lat. Oznacza to, że umowa zlecenia nie przekreśla możliwości otrzymania emerytury. Nie wlicza się jednak do stażu pracy, w związku z tym, może być wykorzystywana jako dodatkowa forma oprócz zatrudnienia na umowę o pracę.
Prawo do emerytury a rodzaj umowy – czy zlecenie liczy się do emerytur?
Umowa zlecenie a emerytura nie idą ze sobą w parze, ponieważ osoba pracująca w ten sposób nie nawiązuje stosunku pracy z pracodawcą. Nie jest to zatem zobowiązanie pracownika do wykonania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez niego. Dla pracodawcy stosunek pracy oznacza zatrudnianie pracownika za wynagrodzenie. Warunki te spełnia umowa o pracę, a nie umowa zlecenia. Poniżej przedstawiamy wzór umowy zlecenia, który pozwala zobrazować jej charakter.
- Umowa zlecenie
- Umowa zlecenie do 26. roku życia
- Umowa zlecenie – składki obowiązkowe
- Umowa o dzieło
- Ewidencja godzin – umowa zlecenie