Im mniej kroków, tym lepiej
Pandemia Covid-19 przyczyniła się do drastycznej zmiany przyzwyczajeń zakupowych. Konieczność bezkontaktowej dostawy wymusiła dokonywanie płatności z góry. Najpopularniejszymi sposobami opłaty zamówienia stały się szybkie płatności (pay-by-link) i płatność kartą. Ten ostatni sposób z każdym kolejnym rokiem traci na popularności ze względu na zbyt dużą liczbę kroków potrzebnych do sfinalizowania transakcji. W 2022 roku szybkie metody płatności obsługiwane np. przez Autopay (dawniej BlueMedia) i 6-cyfrowy BLIK były ulubionymi metodami opłacenia zamówienia aż dla 90% internautów.
Gotówka traci na popularności
Płatność za pobraniem, do 2019 roku najpopularniejsza forma opłaty zamówienia, w ostatnich trzech latach została zdetronizowana przez bezpieczne i bezkontaktowe płatności online. Choć obostrzenia pandemiczne zostały znacznie złagodzone, Polacy nie wrócili tłumnie do przekazywania kurierowi lub listonoszowi odliczonej kwoty w gotówce. Łatwość płacenia kartą lub telefonem odzwyczaiła wiele osób od przechowywania większej ilości pieniędzy w portfelu, dlatego na popularności straciło także płacenie gotówką za przesyłki w punktach odbioru.
Błyskawiczne i wygodne płatności
Z badania Autopay wynika, że polscy konsumenci oczekują od sklepów internetowych, aby opłacanie zamówień było wygodne i jak najmniej skomplikowane. Aż dwie trzecie internautów jest gotowych zrezygnować z zamówienia, jeżeli sklep nie oferuje ich ulubionych form płatności. Konsumenci najchętniej używają kodu BLIK, wysoko cenią sobie również szybkie płatności. Niezależnie od wieku, internauci zwracają uwagę na jak najmniejszą liczbę formalności przy płaceniu.
Zdjęcie główne: Obraz autorstwa Dragana_Gordic na Freepik
- Przyszłość płatności na platformach marketplace – trendy i innowacje
- Jak wypromować sklep internetowy?
- Gdzie szukać oszczędności, gdy sprzedajesz w sieci – wskazówki dla branży e-commerce 2024
- Ogólnopolska Karta Seniora – do czego uprawnia? Na jakie zniżki mogą liczyć seniorzy w 2024 roku?
- Jaki sklep internetowy wybrać: SaaS vs. Open Source