ReklamaMarketing

Marketing doświadczeń – jak działa na klientów i pomaga budować markę

Marketing doświadczeń to odrzucenie przestarzałego przekonania, że konsumenci kierują się w swoich decyzjach wyłącznie logiką i racjonalizmem. Nie reklamuje samego produktu lub usługi, lecz styl życia, jaki reprezentuje oraz związane z nimi emocje.

Istnieje wiele czynników, które wpływają na decyzje zakupowe. Konsumenci biorą pod uwagę różne kryteria, w zależności od produktu lub usługi, na którą się decydują. Eksperci zauważają jednak pewne ciekawe zjawisko, które widoczne jest w różnych branżach. Coraz częściej kupowane są wrażenia, doświadczenie czy historia. Uczucia konsumentów związane z marką bywają ważniejsze niż sam produkt. Marketing doświadczeń związany jest właśnie z tym zjawiskiem. Sprawdź, jak możesz wykorzystać go w swojej firmie.

Co to jest marketing doświadczeń?

Marketing doświadczeń bazuje na założeniu, że ważniejsze jest to, co otacza produkt, niż on sam. Tego typu reklama skupia się promowaniu korzyści płynących z jego zakupu i stosowania. Mogą to być m.in.: poczucie przynależności do konkretnej grupy społecznej, poczucie bezpieczeństwa bądź spełnienie potrzeb związanych z samorealizacją – duma, satysfakcja, pozytywne wrażenia estetyczne, korzystny wpływ na status społeczny. Ważne jest przy tym budowanie więzi z konsumentem i wytworzenie relacji pomiędzy jednostką a marką.

Taki plan marketingowy powinien opierać się na kilku założeniach:

  • konsumenci to indywidualne jednostki, które łączą się ze sobą w grupy społeczne oparte na wspólnych wartościach, przekonaniach i stylu życia;
  • klienci nie kupują samego produktu ani usługi, lecz doświadczenia, wartości i doznania, jakie im towarzyszą;
  • skuteczna konkurencja na rynku bazuje nie tylko na statystykach, danych i racjonalnych informacjach, ale też na nawiązywaniu do uczuć odbiorców.

Kanały komunikacji marketingu doświadczeń

W marketingu doświadczeń odchodzi się od standardowych metod reklamowych. Zdecydowanie nie przydaje się też jednostronna komunikacja – ważniejszy jest realny kontakt z klientem i ciągły dialog, nawet przed i po procesie zakupu. Oczywiście w takiej kampanii można stosować także tradycyjne formy reklamy, lecz raczej jako uzupełnienie przekazu, nie jego podstawa.

Marketing doznań wykorzystuje m.in.:

  1. Ambient marketing – termin ten obejmuje wszelkie niestandardowe formy reklam. Reklamą ambientową może być np. interakcja z otoczeniem, wykorzystywanie wnętrz lub całych obiektów oraz pełnionych przez nie funkcji.
  2. Marketing szeptany – opiera się na wykorzystaniu siły wzajemnej rekomendacji w gronie osób wyznających te same wartości. Najważniejszym narzędziem, które pozwala osiągnąć sukces w tej metodzie marketingu, jest nieustanne dostarczanie jak najlepszej jakości usług. Reklama może też opowiadać pewną poruszającą historię. Warto też angażować się w ciekawą kampanię społeczną jako cała marka i zachęcanie konsumentów do dołączania (np. poprzez hashtagi).
  3. Grywalizację – wykorzystanie mechaniki znanych gier w celu zaangażowania odbiorców. W planowaniu takiej akcji warto wykazać się jak największą kreatywnością i sprawną organizacją. Może to być na przykład zabawa w przestrzeni miejskiej lub na eventach, czy nawet forma rywalizacji wirtualnej.
  4. Tryvertising – polega na wejście w otoczenie potencjalnego klienta i pozwolenie mu na samodzielną próbę oferowanego przez ciebie produktu lub usługi. Takie przetestowanie pozwala na wyrobienie sobie opinii na temat marki i jednocześnie buduje pozytywne skojarzenie związane z tym, że firma faktycznie troszczy się o swoich konsumentów i dba o ich zadowolenie.

Strategia oparta na założeniach marketingu doznań – przykłady

Oto kilka ciekawych przykładów, jak znane marki wykorzystuję marketing doświadczeń do swojej promocji:

  • Samsung otworzył na dworcu stoisko, na którym można było wygrać telefon, jeśli będzie patrzeć się na niego przez godzinę bez przerwy.
  • Coca-Cola wyświetlała różne wyzwania na swoich automatach. Po ich wykonaniu uczestnik otrzymywał bilety na seans do kina.
  • Pepsi organizowała „ślepe testy” wśród przechodniów, zachęcając ich do próbowania ich napoju i rozróżnienia ich od konkurencji.
  • Red Bull często wspiera różne przedsięwzięcia kojarzące się adrenaliną i przygodą. Firma ufundowała np. skok ze stratosfery Felixa Baumgartnera czy zjazd Andrzeja Bargiela z K2.

Jak budować pozytywne skojarzenia z marką online?

Oczywiście metody, które wybierzesz do prowadzenia marketingu doświadczeń w swojej firmie, powinny być dostosowane do twojej branży, wizerunku i grupy docelowej. W każdym przypadku warto poszerzyć swoje działania w świecie rzeczywistym o formy reklamy internetowej, które wzmocnią twój przekaz. Wartościowym narzędziem tego typu jest content marketing i artykuły sponsorowane.

Treść takich tekstów może być, jaka tylko zapragniesz. Content publikowany na twoim blogu, social mediach lub serwisach zewnętrznych może przybrać formę poradników na ważne tematy, porównań produktów lub rozwiązań, informowania odbiorców o ważnych problemach społecznych itp. Jest to bardzo subtelna forma reklamy, która pozwala skojarzyć twoją markę z konkretnym tematem, stylem życia i wartościami. Wykorzystaj platformę Contentation, aby mieć pewność, że twoja kampania przyniesie możliwie największe sukcesy.

Powyższe informacje i przykłady zainspirowały cię do działania? Wykorzystaj marketing doświadczeń do promocji swojej marki, aby skutecznie wyróżnić się wśród konkurencji. Warto pamiętać, że dla zdecydowanej większości konsumentów relacja z firmą i reprezentowane przez nią wartości są ważniejsze niż cena czy jakość produktów. Daj się ponieść swojej fantazji i kreatywności, aby stworzyć niezapomnianą strategię marketingową opartą na doznaniach i emocjach swoich odbiorców.

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz