
Kiedy kupujesz samochód, musisz go zarejestrować w urzędzie. Jednak formalności musisz dopełnić także wtedy, kiedy pozbywasz się pojazdu. Co trzeba zrobić, kiedy sprzedajesz samochód? Dowiesz się tego z tego artykułu.
Każdy samochód musi być zarejestrowany
Dwa podstawowe obowiązki związane z posiadaniem samochodu to konieczność jego rejestracji oraz wykupienie OC. Tego pierwszego zresztą nie zrobisz, jeśli nie posiadasz OC. Tak samo, jak ktoś, kto nabywa pojazd, tak podczas zbycia ma się 30 dni na zgłoszenie tego faktu do urzędu. Zdecydowanie nie warto z tym zwlekać na ostatnią chwilę. Jeśli nie dochowasz terminu 30 dni, musisz liczyć się z tym, że urzędnik może wymierzyć Ci karę finansową.
Jakie dokumenty musisz przygotować do zbycia pojazdu i zgłoszenia tego?
Jeśli sprzedajesz samochód lub darujesz go komuś w formie darowizny, musisz spisać z nim odpowiedni dokument. W przypadku sprzedaży będzie to umowa kupna-sprzedaży. Powinny znaleźć się na niej:
- Dane sprzedającego;
- Dane nabywcy;
- Dane pojazdu, które pozwolą go zidentyfikować.
Od dnia podpisania wyżej wymienionych dokumentów, masz 30 dni na zgłoszenie tego faktu w urzędzie[1].
Gdzie zgłosić zbycie pojazdu?
Wydział komunikacji to miejsce, w którym składa się wniosek, kiedy chce się zarejestrować samochód, ale również zgłasza zbycie. Odpowiedni formularz znajdziesz na stronie lokalnego wydziału komunikacji. Jednak z pewnością taki dokument będzie musiał zawierać takie informacje jak dane zarówno nabywcy, jak i zbywcy, dane dotyczące pojazdu, czyli jego markę, model, dotychczasowy numer rejestracyjny oraz numer VIN. Musisz też pamiętać o złożeniu kopii umowy kupna-sprzedaży.
W czasie zgłaszania faktu zbycia na pewno będziesz musiał okazać dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający Twoją tożsamość.
Zgłoszenie zbycia przez Internet
Dla tych, którzy nie chcą pojawiać się w urzędzie, istnieje możliwość złożenia wniosku o zbyciu pojazdu przez Internet na stronie gov.pl. Wystarczy tylko mieć profil zaufany, który można założyć, mając konto w niektórych bankach.
W przypadku sprzedaży samochodu powinieneś też przekazać tę informację ubezpieczycielowi. Takie coś pozwala uaktualnić dane dotyczące pojazdu i identyfikację praw własności do niego.
Zgłoszenie do Urzędu Skarbowego
Sprzedaż samochodu często wiąże się z kupnem nowego. Jeśli będziesz po sprzedaży samochodu kupował nowy, to oprócz rejestracji w urzędzie musisz pamiętać także o zgłoszeniu tego faktu do Urzędu Skarbowego. Jest tak dlatego, że będziesz musiał zapłacić podatek od wzbogacenia. Jego wysokość uzależniona jest od wartości rynkowej samochodu, który kupiłeś.
Ubezpieczanie OC i AC
Każdy samochód zarejestrowany w Polsce musi mieć ważną polisę OC. Dlatego kupując samochód używany, dowiedz się do kiedy ma wykupioną polisę. W przypadku nowego pojazdu będziesz musiał od razu ją wykupić. OC zabezpieczy Cię w sytuacji, kiedy np. spowodujesz kolizję – z polisy zostanie pokryta kwota, którą wyrządzisz osobie trzeciej. Jednak aby poczuć się w pełni bezpiecznie, warto wykupić także ubezpieczanie AC. Autocasco pozwoli Ci naprawić samochód uszkodzony w wyniku kolizji, ale też uzyskać odszkodowanie, jeśli samochód zostanie Ci skradziony.
W LINK4 możesz szybko i wygodnie wykupić polisę przez Internet. W ten sposób obliczysz także składkę i będziesz mógł wybrać, ofertę ubezpieczeniową, która spełnia Twoje oczekiwania . Oczywiście, jeśli wolisz bardziej tradycyjne metody, czyli spotkanie się z agentem osobiście lub rozmowę telefoniczną, to także możesz wykupić ubezpieczenie w ten sposób.
Ubezpieczenie Autocasco dostępne w LINK4 tylko w pakiecie z OC. Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl
Materiał powstał przy współpracy z LINK4.
- Użytkowanie samochodu na firmę – co musisz wiedzieć?
- Sposoby Sfinalizowania Floty Samochodowej Dla Firm
- Ubezpieczenie samochodu ciężarowego i całej floty
- Jak przygotować samochód do długiej podróży?
- Samochód firmowy a ubezpieczenie OC