Ponoć praca sama się nie znajdzie. To samo dotyczy pracownika. Jeśli więc stawiasz na wysoką jakość, sprawdź, jak skutecznie szukać wykwalifikowanych specjalistów na rynku pracy.
Szukać skutecznie, czyli o uatrakcyjnieniu oferty pracy
Świat po wybuchu pandemii nie jest już taki sam, a czasy, w których oferty pracy z kilkoma benefitami były szczytem marzeń, najprawdopodobniej minęły. W ostatnich dwóch latach ludzie mieli okazję odzwyczaić się od swoich biur i poznać nowy model pracy. Jak podaje serwis Prawo.pl, ponad 91% osób ankietowanych przez firmę Michael Page deklaruje gotowość do wykonywania swoich obowiązków zawodowych zdalnie. Możliwość pracy bez wychodzenia z domu przestaje być więc przywilejem, a powoli staje się wymogiem.
Z kolei dla pracodawców postępująca cyfryzacja oznacza konieczność wdrożenia nowych strategii. Dlatego warto wziąć pod uwagę obecne realia i jeśli specyfika pracy na to pozwala, zapewnić przyszłemu pracownikowi więcej możliwości wyboru. Optymalnym rozwiązaniem jest chociażby hybrydowy model pracy, który łączy w sobie pracę stacjonarną i zdalną. Elastyczne podejście to również forma zabezpieczenia, gdyż ryzyko, że dobry specjalista odrzuci ofertę zatrudnienia z powodu zbyt kłopotliwego dojazdu do firmy, znacznie maleje.
Drogi dotarcia do wykwalifikowanych specjalistów
Mówi się, że kandydat do pracy musi dać się zauważyć, ale to działa w obydwie strony. Aby skutecznie szukać pracowników, Ty jako pracodawca również powinieneś zadbać o dobrą widoczność. Jednym z najoczywistszych rozwiązań jest znalezienie zaufanego portalu ogłoszeniowego. Pamiętaj, że samo założenie konta pracodawcy zazwyczaj jest bezpłatne, ale publikacja ofert pracy wiąże się z pewnymi kosztami. Gra jest warta świeczki, bo zyskujesz szeroki dostęp do informacji dotyczących kandydatów i masz pewność, że oferta dociera do możliwie jak największej liczby osób.
Z pomocą przychodzą też portale społecznościowe, takie jak LinkedIn czy Facebook. Choć prawdopodobnie nie zrobią wszystkiego za Ciebie, będą idealnym uzupełnieniem dla pozostałych działań. Dzięki zaawansowanym metodom wyszukiwania możesz znaleźć osoby wpisujące się w profil wykwalifikowanego pracownika. Poza tym masz do dyspozycji specjalne wtyczki Google Chrome, jak np. AmazingHiring, która jest zaprojektowana z myślą o specjalistach z branży IT.
Pozyskanie specjalistów przez specjalistów
Tym trudniej o dobrego pracownika, im mniej ludzi chętnych do pracy. Zgodnie z prognozą Barometru zawodów na 2022 rok zawody deficytowe to m.in. lekarze i fizjoterapeuci, nauczyciele przedmiotów zawodowych czy robotnicy. Zatem wykorzystaj kapitał ludzki, w który dotychczas zainwestowałeś i postaw na program poleceń pracowniczych. Istnieją spore szanse, że obecni członkowie załogi pomogą Ci w znalezieniu wykwalifikowanych specjalistów, tym bardziej jeśli zgromadziłeś wokół siebie zaufaną i profesjonalną kadrę. Aby ich skutecznie zachęcić, nie zapominaj o premiowaniu osób polecających.
Ponadto dużym wsparciem są agencje headhunterskie. Według portalu Aplikuj.pl zawodowi łowcy głów są dobrze zorientowani w temacie i dzięki odpowiednim informacjom oraz kontaktom docierają do najlepszych. Rzecz jasna, to rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Może jednak okazać się strzałem w dziesiątkę, jeśli pracodawcom zależy na ekspertach w swojej dziedzinie i są skłonni zapłacić odpowiednią cenę za znalezienie prawdziwych perełek.
- Jak prowadzić biznes w Internecie? Kluczowe zasady e-marketingu
- Sztuka rekrutacji z użyciem wywiadów behawioralnych w Polsce: nowe perspektywy
- Z domu i z biura, czyli jakie są korzyści z wprowadzenia hybrydowego modelu pracy
- Jak się ustrzec przed kradzieżą tożsamości?
- 5 procesów HR, które warto zautomatyzować, aby poprawić efektywność działań firmy