W sieci można znaleźć oferty wykonania analizy strony za darmo oraz wiele poradników pomagających samodzielnie przeprowadzić audyt pod kątem SEO. Czy warto z nich skorzystać? Może lepiej zainwestować w profesjonalny audyt SEO?
Komu potrzebny jest audyt SEO?
Audyt SEO to kompleksowa, złożona analiza strony internetowej pod kątem widoczności w wyszukiwarce i pozyskiwanego ruchu organicznego. To właśnie od audytu zwykle rozpoczyna się proces pozycjonowania. Taka analiza jest potrzebna każdemu, kto chce zbudować widoczność swojej strony oraz zdobyć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, czyli np.:
- dużym wydawcom,
- sklepom internetowym,
- stronom firmowym,
- blogom lub portalom informacyjnym.
Od czego zależy cena audytu SEO?
Audyt SEO najczęściej wyceniany jest indywidualnie. Na jego cenę wpływa wiele różnych czynników, m.in.:
- wielkość analizowanej strony (liczba: subdomen, wersji językowych, stron satelickich),
- zakres audytu (on-page, off-page, analiza konkurencji),
- skala biznesu,
- rodzaj strony (czy jest to platforma e-commerce, czy np. portal informacyjny).
Każdy specjalista i każda agencja przeprowadzająca audyty SEO mogą inaczej wycenić swoje usługi. Przed zleceniem analizy warto zapytać o szczegółową ofertę, a także sprawdzić opinię o danym wykonawcy. Przykładowe przedziały cenowe audytu SEO możesz sprawdzić na tej stronie: https://www.szymonslowik.pl/audyt-seo/.
Uważaj na darmowe audyty SEO
Przeglądając oferty audytów SEO, z pewnością natrafisz na strony agencji wykonujących tego typu analizy za darmo. Czasami wyniki gotowe są w dosłownie kilka sekund, innym razem wykonawca podkreśla, że za analizę odpowiada ekspert. Takie „okazje” zwykle nie są jednak warte uwagi. Dlaczego?
Przede wszystkim dlatego, że audyt SEO to skomplikowana analiza, która często zajmuje wiele godzin. W przypadku małych serwisów może to być kilka godzin, ale bywają witryny, których audyt trwa ponad sto roboczogodzin. Analiza jest czasochłonna, co bezpośrednio przekłada się na to, że musi mieć swoją cenę. Ponadto do wykonania audytu niezbędne są: wiedza i doświadczenie, specjalne narzędzia oraz zaangażowanie audytora.
Rezultatem audytu SEO jest raport, który jest nie tylko przedstawieniem wniosków, ale i punktem wyjścia do dalszych działań. Konkluzje i propozycje rozwiązań problemów nie biorą się znikąd, a są efektem wytrwałej pracy, ciągłego poszerzania wiedzy oraz poświęcania godzin na pozwanie wszelkich niuansów SEO. Rzetelnego, przydatnego do dalszych działań audytu nie da się uzyskać bez inwestycji.
Bardzo często darmowe audyty są jedynie chwytem sprzedażowym. Obietnica szybkich wyników bez inwestycji finansowych jest sposobem na pozyskanie danych klientów zainteresowanych SEO. Czasami taki darmowy audyt jest oferowany dodatkowo do umowy o pozycjonowanie. Warto zaznaczyć, że analiza powinna być punktem wyjścia, a nie jedynie gratisowym dodatkiem do tego procesu.
Co powinien zawierać audyt SEO?
Audyt SEO, który przyniesie Twojej stronie najwięcej korzyści, powinien być rozbudowany i szczegółowy, a także wskazywać priorytetowe czynniki, na których należy skupić działania w zakresie pozycjonowania. Wśród kluczowych obszarów audytu SEO wymienia się m.in.:
- analizę techniczną,
- badanie architektury informacji,
- ocenę contentu,
- audyt UX (przynajmniej częściowy),
- analizę off-page (przede wszystkim badania profilu linków).
Otrzymany raport powinien wskazywać konieczne do wprowadzenia na stronie zmiany techniczne i nieść wartość dla Twojego biznesu.
- Czym jest audyt SEO i do czego się przydaje?
- Jak budowanie rozpoznawalności w Internecie pomaga się rozwijać i pokonywać przeszkody w trudnych czasach
- Jak prowadzić biznes w Internecie? Kluczowe zasady e-marketingu
- Czy to już odpowiedni moment na wymianę firmowej strony internetowej? Oceń samemu.
- Jak wypromować sklep internetowy?