Na czym polegają badania CAWI? Ich pełna nazwa mówi właściwie wszystko. Technika ta opiera się na prośbie skierowanej do respondenta o wypełnienie ankiety w formie elektronicznej. Taki sposób jest mniej opresyjny dla respondenta. Wiele osób pozwala sobie zatem na większą otwartość. Specjaliści stosują również szereg metod, by skutecznie zachęcać ankietowanych do udzielania informacji. Dba się również o wiarygodność i rzetelność badań.
Dostęp do internetu jest coraz powszechniejszy
Nie da się zaprzeczyć, że postępująca cyfryzacja rewolucjonizuje wiele dziedzin, w tym także realizację badań rynkowych. Badania CAWI są doskonałym przykładem adaptacji badań do rosnącego znaczenia internetu. Dzięki nim możliwe jest dotarcie do szerokiej grupy respondentów. Im większa próba, tym bardziej miarodajne wyniki. Warto też zaznaczyć, że grona ankietowanych nie dobiera się na chybił trafił. Zleceniodawca badania może dokładnie określić, na jakich grupach konsumentów mu zależy.
Jak wynika z badania Mediapanel z maja 2023 roku, w Polsce mamy 29,6 mln internautów, a dzienna średnia to 25,6 mln osób online. Daje to niebywałe pole do pozyskiwania opinii i preferencji potencjalnych klientów.
Zalety CAWI w porównaniu z tradycyjnymi badaniami
Głównym atutem badań CAWI jest ich efektywność kosztowa. Ankiety internetowe eliminują konieczność druku, dystrybucji i zbierania papierowych kwestionariuszy, co znacząco redukuje wydatki. O nagrywaniu wywiadów, rozmów nawet nie ma co już wspominać.
Ze względu na automatyzację procesy te są również dużo szybsze. Ankiety online są dostarczane i dostępne błyskawicznie, a wszystkie informacje stają się dostępne natychmiast po udzieleniu odpowiedzi. To pozwala na błyskawiczne zebranie danych i analizę wyników. Odpada ryzyko zaburzenia rezultatów przez błędy ankieterów.
Badania CAWI są zdecydowanie bardziej przyjazne dla respondentów. Zawierają nie tylko pytania tekstowe, lecz także materiały multimedialne (grafiki, filmy, pliki dźwiękowe, a nawet elementy interaktywne). Uczestnicy mogą wypełniać ankietę praktycznie w dowolnie wybranym miejscu i czasie. To zwiększa prawdopodobieństwo ich uczestnictwa.
Wiarygodność badań CAWI
Internet daje poczucie anonimowości – nawet jeśli to tylko złudzenia – co przekłada się na większą szczerość odpowiedzi. Podczas rozmów z ankieterami twarzą w twarz albo w trakcie wypełniania papierowych kwestionariuszy ludzie często dłużej zastanawiają się nad odpowiedziami. Głównie dlatego, że mimowolnie starają się kreować wizerunek własnej osoby.
Eksperci wskazują na dwie potencjalne wady opisywanej metody. Po pierwsze – pozwala uzyskać opinie tylko od tych, którzy mają dostęp do internetu. Wobec danych przytaczanych wcześniej nie wydaje się to znaczący minus. A skąd wiadomo, że dane pochodzą od prawdziwych osób, a nie botów?
Badacze dysponują narzędziami umożliwiającymi skuteczną weryfikację respondentów. Anonimowość i poufność danych osobowych są zapewnione prawnie, a za wypełnianie ankiet respondenci otrzymują gratyfikacje. Kilka, najwyżej kilkanaście minut i trochę informacji, a w zamian pieniądze, kody rabatowe czy doładowania – dla wielu osób to opłacalna, uczciwa wymiana.
Każdy wiarygodny panel CAWI jest regularnie sprawdzany przez niezależnych audytorów. Warto zapoznać się z audytami i w razie potrzeby poprosić firmę badawczą o więcej szczegółów przed nawiązaniem współpracy!
Kto korzysta z CAWI?
Wywiady internetowe w różnej formie są wykorzystywane przez wielu gigantów polskiego i światowego biznesu. Do tej kategorii można zaliczyć ankiety posprzedażowe wysyłane do klientów sklepów internetowych. Do CAWI przekonały się również środowiska naukowe, akademickie.
To efektywne i wiarygodne narzędzie badawcze, które pozwala na błyskawiczne zebranie danych z szerokiej grupy respondentów. Cyfryzacja badań rynku i konsumentów z pewnością przyniesie wiele korzyści dla przedsiębiorców.
- Badanie rynku branży elektromobilnej – jak przeprowadzić?
- Jaką prędkość internetu wybrać?
- Badania nieniszczące NDT – na czym polegają?
- Jak zaangażowanie pracowników wpływa na ich wyniki?
- Powiadomienia SMS i email – jak pomagają hotelom?