Czym są platformy SaaS?
Aby zrozumieć, czym jest platforma SaaS, warto wiedzieć, co dokładnie oznacza jej nazwa. Słowo SaaS pochodzi od angielskiego wyrażenia Software as a Service, które dosłownie da się przetłumaczyć: „oprogramowanie jako usługa”. Co to znaczy w praktyce i jak zrozumieć to pojęcie w kontekście e-commerce?
SaaS to model dostarczania oprogramowania, w którym aplikacja czy strona jest hostowana przez dostawcę na zewnętrznych serwerach, a następnie udostępniana użytkownikom za pośrednictwem internetu. Korzystając z takiego systemu, właściciele sklepów online nie muszą tworzyć, utrzymywać ani aktualizować własnego kodu witryny. Zamiast tego uzyskują dostęp do gotowego rozwiązania IT i za jego pomocą oferują produkty klientom.
Właściciele sklepów umieszczają swoje produkty w gotowych systemach, oferując klientom ustandaryzowane i zaprojektowane przez dostawcę usługi SaaS metody sprzedaży czy przeglądania oferty. Aby korzystać z takiego rozwiązania, należy opłacać abonament o wysokości zależnej zarówno od dostawcy, jak i oferowanych przez niego udogodnień.
SaaS a open source – jakie są różnice?
W branży e-commerce wykorzystuje się nie tylko modele SaaS, ale i open source. To dwa najpopularniejsze rozwiązania dla sprzedawców online. Podstawowa różnica między nimi jest taka, że w przypadku SaaS sprzedawca nie ma dostępu do kodu źródłowego oprogramowania i korzysta z rozwiązań narzuconych przez dostawcę. W open source może dowolnie modyfikować kod, co daje duży potencjał personalizacji witryny sprzedażowej.
Różnice dotyczą także kosztów. Za modele SaaS płaci się regularnie w ramach abonamentu, co pozwala dokładnie zaplanować budżet. Open source wymaga opłaty za wdrożenie, która różni się w zależności od wybranego dostawcy. Podczas gdy przy SaaS wszelkie aktualizacje oprogramowania, wsparcie techniczne, kopie zapasowe i monitorowanie bezpieczeństwa leżą po stronie twórcy oprogramowania, w przypadku open source za zaplecze techniczne, w tym np. za naprawę błędów, odpowiada właściciel e-sklepu.
Platformy SaaS zjednują coraz większą grupę sprzedawców, ponieważ niosą wiele korzyści. Mogą z nich korzystać nawet osoby prowadzące sprzedaż w formie dropshippingu. Za pośrednictwem systemów typu Sky-Shop da się w łatwy sposób zaimplementować towary od hurtowników na stronę e-sklepu. Poza tym na docenienie zasługują takie kwestie jak:
- szybkość konfiguracji – platformy SaaS są gotowe do działania od razu po rejestracji. Dzięki temu rozpoczyna się biznes w e-commerce niemal natychmiast;
- kompleksowa obsługa – sprzedawca nie musi mieć żadnego zaplecza technicznego ani wiedzy z zakresu IT. Może uruchomić sklep nawet w pojedynkę bez zatrudniania programistów i innych specjalistów od systemów sprzedażowych;
- różne opcje subskrypcji – w ramach poszczególnych platform można liczyć na wiele pakietów różniących się funkcjami czy kosztami. Dzięki temu łatwo dopasować system do bieżących potrzeb sklepu;
- bezpieczeństwo – twórcy platform SaaS oferują gotowe rozwiązania objęte stosownymi zabezpieczeniami, co sprawia, że witryna zyskuje zaufanie klientów i jest mniej podatna na ataki hakerskie.
Platforma SaaS – na co zwrócić uwagę przy wyborze?
Wybór odpowiedniej platformy SaaS dla sklepu internetowego ma ogromne znaczenie w generowaniu konwersji. Klienci zwracają uwagę na takie kwestie jak ładowanie strony, intuicyjność czy długość formularza zakupowego. W pierwszej kolejności warto przejrzeć różne oferty i porównać między sobą ceny ich abonamentów oraz możliwości, jakie kryją się za każdym pakietem.
Warto stawiać na platformy, które dają sporo opcji personalizacji. Mogą to być takie udogodnienia jak łatwe korekty wyglądu czy instalacje wtyczek niezbędnych do poprawy funkcjonalności e-sklepu. Najlepiej samodzielnie sprawdzić, jak działają sklepy korzystające z poszczególnych opcji SaaS, a następnie wyselekcjonować te pozwalające na najbardziej intuicyjne i szybkie zakupy.
Trzeba przeanalizować także poszczególne funkcje, jakie proponują dostawcy, a następnie dopasować ofertę jak najlepiej do charakterystyki swojego sklepu. Wśród wartych uwagi udogodnień znajdują się, m.in.:
- różnorodność dostępnych metod płatności;
- możliwość integracji z systemami marketplace;
- opcje marketingowe pozwalające na prowadzenie kampanii reklamowych;
- kreatory do sprzedaży produktów z personalizacją;
- możliwość dokonywania zakupów z różnych krajów;
- narzędzia do monitorowania wszystkich zamówień.
Rosnąca konkurencja wśród dostawców oprogramowań Saas sprawia, że oferują oni sprzedawcom coraz więcej ciekawych udogodnień. Czasami w ramach abonamentu można skorzystać nawet ze wsparcia przy obsłudze logistycznej zamówień. Oprogramowania pozwalają na pozyskiwanie raportów finansowych czy innych danych dotyczących zakupów. To niezwykle przydatne podczas planowania dalszych działań i strategii sprzedażowych na przyszłość.
Warto też zweryfikować możliwości skalowania. Kiedy biznes będzie się rozwijał, dobra platforma powinna dawać opcję poszerzania asortymentu i usprawniania procesów zakupowych z duchem czasu. Z tego względu powinno się przejrzeć różne opcje abonamentowe i sprawdzić, czy w razie potrzeby np. wyższy pakiet podoła wyzwaniom wysokiej konwersji.
Dziś bardzo ważne jest to, aby platforma dawała klientom możliwość wygodnych zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Konsumenci coraz chętniej składają zamówienia właśnie przez smartfony. Warto zapoznać się z opiniami na temat poszczególnych oprogramowań, by odkryć, co sądzą o nich dotychczasowi użytkownicy i podjąć najlepszą decyzję dla siebie i swojego biznesu.
Treść promocyjna
- Jaki sklep internetowy wybrać: SaaS vs. Open Source
- Gdzie szukać oszczędności, gdy sprzedajesz w sieci – wskazówki dla branży e-commerce 2024
- Oprogramowanie do zarządzania produkcją: co warto wiedzieć na początku?
- Jaki jest koszt założenia sklepu internetowego?
- SEO360® – branżowy game changer