Doradztwo marketingowe to usługa coraz chętniej wybierana przez średnie i duże przedsiębiorstwa, pragnące poprawić swoje wyniki przy wsparciu zewnętrznego eksperta. Nawet w najbardziej zaangażowanych zespołach dochodzi czasem do problemów, które trudno zauważyć i rozwiązać bez chłodnego, pozbawionego emocji spojrzenia. Taką pomoc może zaoferować wynajęty doraźnie konsultant, który rzetelnie przeprowadzi audyt i obiektywnie oceni prowadzony przez firmę marketing B2B. Taka usługa z jednej strony pozwala odsunąć na bok wszelkie wewnętrzne konflikty personalne, a w dodatku niejednokrotnie jest bardziej opłacalna, niż zatrudnianie na stałe dyrektora marketingu.
Kiedy warto zainwestować w doradztwo marketingowe?
Efektywny marketing B2B wymaga dobrze przemyślanej strategii, która będzie solidnym fundamentem dla całego zespołu. Wiele firm stawiających w branży swoje pierwsze kroki prowadzi niestety swoje działania bez głębszego zastanowienia – w takich przypadkach doradztwo marketingowe pomoże przygotować jasno sprecyzowaną buyer personę, aby w konsekwencji opracować krok po kroku całe customer journey. Oparta na solidnych podstawach strategia będzie ogromnym ułatwieniem dla całego teamu, jeśli miał on wcześniej tendencję do działania zupełnie na oślep.
W firmach obecnych na rynku od wielu lat warto natomiast pomyśleć o audycie i solidnym odświeżeniu strategii, aby na nowo ożywić marketing B2B. Często okazuje się, że część deklarowanych przez organizację wartości uległa dezaktualizacji – doradztwo marketingowe pozwoli namierzyć i usunąć takie punkty, aby uniknąć niespójności w komunikatach reklamowych, a także na stronie internetowej. W końcu to właśnie ona stanowi główny kanał docierający do potencjalnych klientów, a w natłoku spraw często zapomina się o usunięciu różnych przedawnionych informacji.
Pomoc konsultanta jest również przydatna w kluczowych momentach rozwoju firmy, takich jak np. ekspansja zagraniczna. Pochopnie podjęta decyzja o wejściu na obce rynki wiąże się niestety z ogromny ryzykiem, dlatego warto poprosić o wsparcie w wyborze najbardziej perspektywicznego kraju, w którym firma skutecznie przebije się ze swoją ofertą. Doradztwo marketingowe pomoże zbudować zespół gotowy na walkę o zagranicznych odbiorców, którzy mają często zupełnie inne przyzwyczajenia, niż dobrze znani kontrahenci z lokalnego podwórka.
W jaki sposób konsultant wpływa na marketing B2B w firmie?
Pierwszym krokiem w całym procesie doradztwa jest zawsze warsztat zerowy, nastawiony na pełne zrozumienie celów i stylu działania firmy. Dopiero mając pełny obraz obecnej sytuacji, konsultant będzie w stanie przygotować dokładny raport i plan rozwojowy. Po wspólnym przedyskutowaniu strategii z kierownictwem zewnętrzny ekspert może przejść do wdrożenia poszczególnych zmian. Na tym etapie wytyczne zostają przekazane do wewnętrznych konsultantów, pracujących w firmie na co dzień. Przedstawia im się kierunek, w którym powinien pójść marketing B2B, proponując jednocześnie jasno opracowane metryki, pozwalające obiektywnie śledzić efekty. Takie procesowe podejście sprawia, że doradztwo przynosi długofalowe efekty i wrasta głęboko w strukturę organizacji.
- Kursy marketingowe – dla początkujących i doświadczonych specjalistów
- Jak wypromować sklep internetowy?
- Strategia marketingowa – poznaj 4 pomocne metody jej planowania
- Jak prowadzić biznes w Internecie? Kluczowe zasady e-marketingu
- Marketing stomatologiczny – SEO dla dentystów