Dlaczego pracownicy odchodzą?
Powody rozstań pracowników z firmą mogą być różne – w badaniu Monitor rynku pracy, przeprowadzanym cyklicznie przez Randstad (2), regularnie pojawiają się te same przyczyny:
- lepsze wynagrodzenie u innego pracodawcy,
- aspiracja do rozwoju zawodowego,
- niezadowolenie z miejsca pracy,
- atrakcyjniejsze warunki zatrudnienia u nowej firmy,
- lepsza oferta benefitów pracowniczych.
Z kolei Qualtrics alarmuje, że ponad połowa pracowników myśli o zmianie pracy z powodu złego zarządzania. To znak dla liderów, by zacząć budować lepsze relacje i wspierać swoje zespoły. Choć pensja jest ważna, to jednak wielu z nas szuka czegoś więcej – pracy, która daje poczucie celu i wpływu.
Employee experience – definicja, która ma znaczenie
Employee experience to zestaw wszystkich doświadczeń, które pracownik zdobywa w firmie. Od rekrutacji aż do momentu, gdy postanowi odejść. Składają się na nie:
- środowisko pracy,
- kultura organizacyjna,
- technologie, którymi dysponujemy w ramach codziennego wykonywania obowiązków.
Dobre doświadczenia w pracy nie tylko podnoszą efektywność, ale sprawiają, że chcemy zostać w firmie na dłużej. Czy wiesz, że według Instytutu Gallupa (3) firmy z zaangażowanymi pracownikami są o 21% bardziej rentowne? Gallup pokazuje, że takie środowisko pracy nie tylko zwiększa zyski, ale buduje fundament pod długotrwałe relacje z pracownikami.
Jak dbać o dobre doświadczenia pracowników?
Zadbałeś o ergonomiczne stanowiska pracy, masz programy benefitowe i stawki odpowiadające rynkowym, a mimo to pracownicy wciąż odchodzą? Być może co innego jest wyzwaniem dla employee experience w Twojej firmie. Dlatego przed wprowadzeniem nowej strategii warto oddać głos samym zainteresowanym. Wysłuchanie pracowników i reakcja na ich potrzeby z użyciem regularnych ankiet i rozmów mogą wiele pokazać. Może potrzebne są inwestycje w narzędzia ułatwiające pracę lub rozwój kompetencji? A może z jakiegoś powodu równowaga między pracą a życiem prywatnym zatrudnionych została zachwiania? Firmy, które słuchają i odpowiadają na potrzeby swoich zespołów, zdobywają ich zaangażowanie i lojalność. Pokazują, że zależy im nie tylko na wynikach, ale i na dobrostanie zespołu.
Elementem kultury organizacyjnej, która buduje atmosferę przekładającą się bezpośrednio na doświadczenia pracownika, jest także pakiet benefitów. Ekspertka HR Maja Gojtowska przytacza informację, według której jedynie 15% Polaków uważa, że świadczenia benefitowe zapewniane przez pracodawców są adekwatne do ich wymagań.
Ogólnopolski przegląd benefitów przeprowadzony przez Edenred (4) ujawnia, że najczęściej oferowane benefity wcale nie należą do tych, które pracownicy wskazują jako najbardziej przydatne. Wśród najbardziej pożądanych znalazły się te, które odciążają domowy budżet.
Jak kultura lunchowa wspiera employee experience?
Czymś, co może połączyć wszystkie 3 filary employee experience – technologię, środowisko pracy i kulturę organizacyjną – jest kultura lunchowa. Badania Edenred potwierdziły, że dofinansowanie posiłków jest w gronie benefitów, które budzą entuzjazm pracowników, którzy z takiego bonusu chętnie by korzystali. Jak wskazują sami zainteresowani, przerwa na w pracy, która powinna być wykorzystana np. na obiad w często tak naprawdę nią nie jest, ponieważ przytłoczeni zadaniami pracownicy jedzą kanapkę w kącie w szatni lub sięgają po szybką, niezdrową przekąskę, nie odchodząc od biurka.
Karta lunchowa to sygnał, że przerwa na posiłek powinna być nią naprawdę. Jednocześnie jest okazją do spędzenia chwili wolnej od pracy razem z kolegami z działu w przyjemnym otoczeniu.
Jak ma się do tego technologia? „Karta” bywa nią tylko z nazwy, może przybierać formę aplikacji, dzięki czemu pracownicy mają ją zawsze przy sobie. To benefit, dzięki któremu siła nabywcza zatrudnionych rośnie, a z nią – ich poziom zadowolenia. Projektując swój pakiet benefitów, warto wziąć to pod uwagę.
Źródła:
- https://success.qualtrics.com/rs/542-FMF-412/images/Employee-Experience-Trends-2023-Global-US.pdf
- https://info.randstad.pl/hubfs/Monitor%20Rynku%20Pracy%20-%2054%20edycja%20-%20raport.pdf?hsLang=pl-pl
- https://www.gallup.com/workplace/236927/employee-engagement-drives-growth.aspx
- Ogólnopolski przeglądu benefitów 2022, Edenred
- Nowoczesny benefit dla pracowników – opieka stomatologiczna
- Jak zaangażowanie pracowników wpływa na ich wyniki?
- Jak prowadzić biznes w Internecie? Kluczowe zasady e-marketingu
- Czym jest zaangażowanie pracowników?
- Samochód elektryczny w firmie – jakie korzyści?