Jak działa elektroniczna kontrola dostępu?
Nowoczesne systemy dostępowe zwykle bazują na sieci czytników, które po pozytywnej weryfikacji kart zbliżeniowych zwalniają zamontowane w drzwiach elektrozamki. Sercem układu jest sterownik, którego rolą jest przesyłanie informacji i porównywanie danych otrzymanych w wyniku skanowania karty z tymi widniejącymi w bazie danych, a następnie – w przypadku uzyskania autoryzacji – odblokowywanie drzwi.
Jak widzisz, pracownicy czy goście Twojej firmy mogą zapomnieć o noszeniu ze sobą kluczy czy konieczności wpisania się na portierni. Elektroniczna kontrola dostępu pozwala przy tym na elastyczne przyznawanie uprawnień. Same karty zbliżeniowe coraz częściej zastępuje się natomiast odpowiednio skonfigurowanymi smartfonami z modułem NFC.
Łatwiejsze wdrożenie dzięki chmurze
Wdrożenie systemu dostępowego zakłada z jednej strony montaż i konfigurację urządzeń, takich jak sterowniki kontroli dostępu, czytniki kart, elektrozamki i zasilacze, z drugiej konieczne jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury informatycznej oraz oprogramowania, które będzie zapewniało optymalną pracę systemu.
Ten drugi obszar bardzo często generuje wysokie koszty i z perspektywy wielu przedsiębiorstw może być sporym problemem. W standardowym przypadku konieczne jest zapewnienie stacjonarnej serwerowni i utrzymywanie po swojej stronie niezbędnego oprogramowania. Alternatywą są rozwiązania chmurowe – taką formę kontroli dostępu rozwija Unicard.pl.
Oprogramowanie ACaaS (Access Control as a Service) gwarantuje dostęp do kompletnych rozwiązań w ramach opłacanej subskrypcji. To dostawca odpowiada za zapewnienie wydajnego i bezpiecznego systemu oraz jego rozwój. Wdrożenie jest dzięki temu zdecydowanie szybsze i sprawniejsze. Niższa jest również początkowa cena kontroli dostępu. O zaawansowanych systemach mogą pomyśleć również mniejsze przedsiębiorstwa.
Gdzie sprawdzi się system dostępowy?
Po elektroniczną kontrolę dostępu sięgają przede wszystkim przedsiębiorstwa i organizacje, które chcą zwiększyć poziom bezpieczeństwa oraz usprawnić ruch osób na swoim terenie.
Kontrolą dostępu możesz objąć rzecz jasna biura, ale również hale magazynowe i produkcyjne, laboratoria, zaplecza techniczne, chłodnie czy inne pomieszczenia i strefy, w których kluczowe jest zapewnienie wysokiego stopnia ochrony i transparentności przemieszczania się osób. Co ważne: kontrola dostępu może obejmować różne lokalizacje – na przykład kilka budynków należących do firmy.
Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu informatycznemu możesz zarządzać nimi w scentralizowany sposób. Nic nie stoi również na przeszkodzie, aby w przyszłości, na przykład w miarę rozwoju Twojej firmy, rozbudowywać system o kolejne strefy i dodawać nowych użytkowników.
Skorzystaj z dodatkowych możliwości
Elektroniczna kontrola dostępu pozwala na bardzo efektywne wykorzystanie danych dotyczących przepływu osób. System może być zintegrowany z innymi narzędziami informatycznymi wykorzystywanymi w firmie. Sporym ułatwieniem w funkcjonowaniu podmiotu będzie skorzystanie z systemu Rejestracji Czasu Pracy – wejścia i wyjścia pracownika będą automatycznie odnotowywane, co znacznie usprawni ewidencję czasu pracy i rozliczanie wynagrodzeń.
Świetne rezultaty przyniesie również integracja kontroli dostępu z systemami rezerwacji sal czy zarządzania budynkiem lub parkingiem, a także z zewnętrznymi systemami bezpieczeństwa, np. ppoż.
- Karta debetowa czy karta płacowa: jaka jest różnica?
- Ogólnopolska Karta Seniora – do czego uprawnia? Na jakie zniżki mogą liczyć seniorzy w 2024 roku?
- Karta ratalna — czym jest? Jak działa karta kredytowa z równą spłatą?
- Karta ratalna VISA Comfort Plus ze stałą spłatą – karta kredytowa ze stałą kwotą spłaty
- Oprogramowanie do zarządzania produkcją: co warto wiedzieć na początku?