Volvo XC60 to pojazd doskonale rozpoznawalny na polskich ulicach. Nic dziwnego, model ten jest najchętniej wybieranym SUV-em klasy premium w naszym kraju. Co istotne, stan ten utrzymuje się od ponad dekady. Jednak znacznie ważniejsze jest to, że Szwedzi nie osiadają na laurach i wraz z technologicznym postępem modernizują ten model. Jakie zmiany zaszły w najnowszym Volvo XC60 T6 z napędem hybrydowym plug-in?
Volvo XC60 – pewnych rzeczy nie warto zmieniać
Tak zapewne myśleli włodarze Volvo planując stylistykę nadwozia i wnętrza najnowszego Volvo XC60. Z zewnątrz zmiany są bardzo subtelne, to zrozumiałe. Nie powinno się zmieniać czegoś, co klienci uwielbiają w tym aucie. Klasyczna sylwetka komfortowego, luksusowo wykończonego SUV-a to coś, za co klienci cenią model XC60 od wielu lat. Owszem, analizując poszczególne detale nadwozia możemy dopatrzeć się subtelnych modyfikacji, w postaci np. lekkiego przeprojektowania przedniego pasa, nowej osłony chłodnicy, ukrycia rur wydechowych za tylnym zderzakiem, czy pojawienia się bardziej wyrazistych przetłoczeń wzdłuż linii bocznej, ale nie ma najmniejszych wątpliwości z jakim modelem mamy do czynienia. Znacznie bardziej istotne zmiany zaszły głębiej i odczujemy je natychmiast, gdy tylko wyruszymy najnowszym Volvo XC60 T6 Plug-in Hybrid na drogę.
Układ napędowy Volvo XC60 – mocniejszy, szybszy i… oszczędniejszy
Żeby dokładnie zrozumieć zmiany, jakie zaszły pod maską najnowszego Volvo XC60 warto poznać bliżej układ odpowiadający za poruszanie się tego auta po drogach. Opisywana tu wersja – czyli Volvo XC60 T6 PHEV to auto z napędem hybrydowym plug-in. Oznacza to, że siły napędowej temu autu dostarcza układ składający się z czterocylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego generującego moc 253 KM oraz silnika elektrycznego, którego moc w wyniku zmian wprowadzonych do najnowszej wersji tego modelu wzrosła z 87 do 145 KM. Wzrosła też pojemność akumulatora trakcyjnego wykorzystywanego przez silnik elektryczny – z 11,6 kWh do 18,8 kWh. I właśnie zmiany elektrycznych komponentów napędu są tu kluczowe – nie chodzi tylko o większą moc. Nadały one układowi napędowemu najnowszego Volvo XC60 znacznie większej elastyczności poprawiając zarówno jego dynamikę, jak i kulturę pracy oraz ekonomię.
Dynamika nowego Volvo XC60 T6 PHEV
Zacznijmy od dynamiki, producent deklaruje, że najnowsze Volvo XC60 T6 PHEV oferujące sumaryczną moc 350 KM to auto dynamiczne. Potwierdza to deklarując, że auto jest w stanie przyśpieszyć do 100 km/h w czasie zaledwie 5,7 sekundy. Mieliśmy okazję wypróbować dynamikę tego pojazdu w praktyce i możemy jedynie potwierdzić, że jest bardzo dobrze, a nasz egzemplarz podczas pomiarów okazał się jeszcze bardziej żwawy osiągając 100 km/h w czasie zaledwie 5,5 sekundy.
Jednak nie o przyśpieszenie do setki tu chodzi, lecz o responsywność napędu i szybkość reakcji wozu na polecenia kierowcy. W końcu drogi publiczne to nie tor wyścigowy, a dynamika ma spełniać w takim wozie jedynie funkcję bezpieczeństwa umożliwiając np. skrócenie czasu wykonania wyprzedzania do minimum. Zwiększenie mocy napędu elektrycznego przyniosło temu modelowi jeszcze jedną, bardzo istotną zaletę. W typowo miejskim ruchu, Volvo XC60 może poruszać się bardzo sprawnie nie emitując przy tym ani grama dwutlenku węgla. Jazdę wyłącznie na napędzie elektrycznym gwarantuje uruchamiany z konsoli centralnej pojazdu tryb Pure. Zwiększenie mocy silnika elektrycznego poskutkowało poprawą elastyczności w jeździe wyłącznie elektrycznej – auto bardzo płynnie włącza się do ruchu i praktycznie w żadnej drogowej sytuacji w mieście nie brakuje mu mocy.
Większy zasięg to kluczowa zmiana poprawiająca użyteczność hybrydy plug-in
Jak wspomniano, nowe Volvo XC60 T6 PHEV zyskało również akumulator trakcyjny o zwiększonej pojemności wynoszącej 18,8 kWh brutto. To zmiana kluczowa o tyle, że dzięki temu realny zasięg auta w jeździe bezemisyjnej i to zimą (sprawdziliśmy przy temperaturach oscylujących wokół zera stopni Celsjusza) wynosi ok. 60 km. To z kolei pozwala realizować codzienne sprawunki z wykorzystaniem samochodu bez marnowania choćby kropli paliwa.
Efektywny energetycznie tryb hybrydowy
Dużą zaletą przeprojektowanego układu napędowego najnowszego Volvo XC60 jest też efektywność energetyczna podczas jazdy w trybie hybrydowym. Po pokonaniu trasy o długości 100 km komputer pokładowy testowanego egzemplarza Volvo XC60 wskazał średnie zużycie 3,6 l paliwa na 100 km. Nawet jednak gdy użytkownik zapomni o naładowaniu baterii spalanie będzie oscylowało wokół 7 l/100 km. Biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z dużym, komfortowo wyposażonym SUV-em z mocnym napędem należy to uznać za świetny wynik. Niemniej, aby jeździć jak najbardziej oszczędnie – co przy rosnących cenach paliwa ma niebagatelny wpływ na koszty eksploatacji – warto dbać o ładowanie auta.
Ładowanie hybrydy plug-in jest bardzo proste
Zwiększenie pojemności akumulatora trakcyjnego oznacza oczywiście nieco dłuższy czas ładowania auta z domowego gniazdka. Jednak w dalszym ciągu Volvo XC60 T6 PHEV zaparkowane wieczorem w garażu i podpięte do sieci energetycznej, następnego ranka będzie w pełni gotowe do dalszej, bezemisyjnej podróży. Czas ładowania rozładowanej baterii ze zwykłego gniazdka 230 V to ok. 8 godzin. Osoby, które chciałyby ładować ten model szybciej, mogą zamówić od producenta kompleksową usługę obejmującą audyt instalacji elektrycznej oraz montaż dedykowanej domowej ładowarki wallbox, co pozwoli skrócić czas ładowania do ok. 4 godzin.
Nowy system pokładowy – nowa jakość
Kolejną bardzo istotną nowością, która pojawiła się w najnowszym Volvo XC60 jest zupełnie nowy system operacyjny sterujący pokładową elektroniką, multimediami i ekranami. Dotychczasowy system Sensus został zastąpiony przez Android Automotive OS. To rozwiązanie zupełnie zmienia jakość personalizacji pokładowych multimediów Volvo. W końcu kto z nas nie korzysta z usług Google?
Android Automotive OS na pokładzie nowego Volvo XC60 to jednak nie tylko Mapy Google, czy Asystent Google. Olbrzymią zaletą tego systemu jest to, że jego właściciel, korzystający z wielu usług Google i innych aplikacji (np. Spotify) może powiązać osobiste konto Google z systemem pojazdu. Pozwala to z poziomu pokładowego systemu mieć dostęp do wszystkich spersonalizowanych funkcji usług Google. Podpięcie auta do własnego konta Google powoduje, że auto natychmiast ma „wiedzę” np. na temat naszych kontaktów w Google, kalendarza, ulubionych miejsc w Mapach Google, ulubionych piosenek w usłudze Spotify, czy Youtube Music i wiele więcej. Zaledwie jeden zabieg – zalogowanie się do swojego konta Google – oszczędza nam godziny konfigurowania i dopasowania „pod siebie” systemu operacyjnego pojazdu.
Niezmiennie wysoki komfort jazdy
Usprawnienia układu napędowego czy skok jakościowy w multimediach za sprawą zupełnie nowego systemu nie oznacza jednocześnie absolutnie żadnych kompromisów w kwestii komfortu. Niezmiennie lubiana i ceniona przez wielu skandynawska elegancja wnętrza nowego Volvo XC60 to coś, co z całą pewnością spodoba się osobom zainteresowanym tym modelem. Na koniec drobna sugestia: decydując się na ten model bardzo zachęcamy do zamówienia opcjonalnego systemu audio Bowers&Wilkins. Naszym zdaniem to jeden z najdoskonalszych pokładowych systemów audio w klasie premium w ogóle – nie tylko w Volvo. Nie jesteśmy w tym zdaniu odosobnieni. Natomiast resztę, czyli dobrze zestrojony, dynamiczny i jednocześnie oszczędny oraz elastyczny napęd hybrydowego Volvo XC60 z wtyczką macie w pakiecie. Więcej na temat tego modelu Volvo przeczytacie na stronie www producenta
- Szukasz najmniej awaryjnego SUV’a? Zobacz, na jakie modele warto zwrócić uwagę
- Facebook Ads czy Google Ads? Gdzie reklamować firmę?
- Jak interpretować sytuację na rynku aut używanych?
- Czy Google Workspace to niezbędne narzędzie dla firmy? Sprawdzamy
- Zalety samochodów dostawczych od Toyoty