Aktualności

Ważna zmiana dla przewoźników. Od maja 2022 roku transport towarów na terenie krajów UE możliwy tylko z odpowiednią licencją

1 minut(y) czytania

Od maja 2022 roku przewoźnicy, którzy będą chcieli transportować towary na terenie krajów Unii Europejskiej pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,5 tony, będą musieli uzyskać odpowiednią licencję. Wpływ na taką decyzję miała Komisja Europejska, która uznała, że należy pozbyć się luk prawnych i zapewnić minimalny poziom profesjonalizacji sektora pojazdów o DMC 2,5-3,5 t.

Dlaczego zostaje wprowadzona licencja

Obowiązująca od maja 2022 roku dyrektywa ma zagwarantować zbliżone warunki konkurencji pomiędzy firmami przewozowymi. Do tej pory widoczna była rosnąca przewaga przedsiębiorstw, która wykonywała tzw. transport lekki (od 2,5 do 3,5 t). W Polsce według statystyk Głównego Urzędu Transportowego w 2019 roku towary przewoziło 37,3 tys. takich pojazdów, a liczba busów rośnie nie tylko w naszym kraju, ale i w całej Unii. To główny czynnik, który zadecydował o wprowadzeniu obowiązkowej licencji. W takiej sytuacji przewoźnicy będą musieli wykazać się zdolnością finansową. O tym dlaczego postawiono taki warunek mówi Jakub Ordon, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczana Kierowców, Grupa INELO:

„Rynek transportowy czeka druga fala regulacji m.in. w zakresie włączenia transportu lekkiego do grona licencjonowanych przewoźników. Firmy transportowe muszą przygotować się do uzyskania licencji, a to będzie wiązało się z koniecznością posiadania minimalnej zdolności finansowej. To ma być pewnego rodzaju gwarancją, że dysponują pieniędzmi niezbędnymi do stałego i długoterminowego wykonywania transportu”.

Ordon uczula jednak aby już teraz przygotować się do spełnienia wszelkich wymagań. Co prawda do wprowadzenia obowiązkowych licencji pozostał jeszcze rok, lecz same formalności na pewno potrwają kilka miesięcy.

Oczywiście wszyscy przewoźnicy zadają teraz sobie pytanie ile taka licencja będzie kosztować. Ważnym kryterium będzie potwierdzenie zdolności finansowej. Koszt licencji dla dwóch busów, w zależności od kursu euro, wyniesie około 12 tys. złotych.

Zobacz także:  Nadchodzą wyrywkowe kontrole trzeźwości w pracy. Również dla osób pracujących zdalnie
Nasze propozycje
Aktualności

Pandemia a rynek pracy – lepsze warunki zatrudnienia pracowników

1 minut(y) czytania
Pandemia zmieniła rynek pracy mimo, że 85% osób nie zmieniło formy zatrudnienia. Pozostali jednak pracują na innych, lepszych warunkach – podaje „Rzeczpospolita”….
Aktualności

Polski Ład: ulga sponsoringowa pozwoli zaoszczędzić firmom nawet 100 mln zł

3 minut(y) czytania
Polski Ład. Ministerstwo Finansów startuje z ulgą sponsoringową. Zapisy ją wprowadzające mają znaleźć się w podatkowej części Polskiego Ładu. Przedsiębiorstwa, które zdecydują…
Aktualności

Agrounia protestowała przed Ministerstwem Rolnictwa. Kołodziejczak: „W Polsce tradycyjna hodowla świń umiera”

1 minut(y) czytania
Agrounia dzisiaj (tj. 20 października) protestowała przed siedzibą Ministerstwa Rolnictwa. Powodem demonstracji był sprzeciw dotyczący likwidacji tradycyjnych polskich hodowli świń. Rolnicy wraz…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *