Aktualności

Ważna zmiana dla przewoźników. Od maja 2022 roku transport towarów na terenie krajów UE możliwy tylko z odpowiednią licencją

1 minut(y) czytania

Od maja 2022 roku przewoźnicy, którzy będą chcieli transportować towary na terenie krajów Unii Europejskiej pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,5 tony, będą musieli uzyskać odpowiednią licencję. Wpływ na taką decyzję miała Komisja Europejska, która uznała, że należy pozbyć się luk prawnych i zapewnić minimalny poziom profesjonalizacji sektora pojazdów o DMC 2,5-3,5 t.

Dlaczego zostaje wprowadzona licencja

Obowiązująca od maja 2022 roku dyrektywa ma zagwarantować zbliżone warunki konkurencji pomiędzy firmami przewozowymi. Do tej pory widoczna była rosnąca przewaga przedsiębiorstw, która wykonywała tzw. transport lekki (od 2,5 do 3,5 t). W Polsce według statystyk Głównego Urzędu Transportowego w 2019 roku towary przewoziło 37,3 tys. takich pojazdów, a liczba busów rośnie nie tylko w naszym kraju, ale i w całej Unii. To główny czynnik, który zadecydował o wprowadzeniu obowiązkowej licencji. W takiej sytuacji przewoźnicy będą musieli wykazać się zdolnością finansową. O tym dlaczego postawiono taki warunek mówi Jakub Ordon, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczana Kierowców, Grupa INELO:

„Rynek transportowy czeka druga fala regulacji m.in. w zakresie włączenia transportu lekkiego do grona licencjonowanych przewoźników. Firmy transportowe muszą przygotować się do uzyskania licencji, a to będzie wiązało się z koniecznością posiadania minimalnej zdolności finansowej. To ma być pewnego rodzaju gwarancją, że dysponują pieniędzmi niezbędnymi do stałego i długoterminowego wykonywania transportu”.

Ordon uczula jednak aby już teraz przygotować się do spełnienia wszelkich wymagań. Co prawda do wprowadzenia obowiązkowych licencji pozostał jeszcze rok, lecz same formalności na pewno potrwają kilka miesięcy.

Oczywiście wszyscy przewoźnicy zadają teraz sobie pytanie ile taka licencja będzie kosztować. Ważnym kryterium będzie potwierdzenie zdolności finansowej. Koszt licencji dla dwóch busów, w zależności od kursu euro, wyniesie około 12 tys. złotych.

Kliknij!
Przed ZUS-em ukryjemy coraz mniej. W życie wchodzą unikalne kody
Zobacz też:
Nasze propozycje
Aktualności

Jacek Sasin wyklucza zamknięcie gospodarki

1 minut(y) czytania
Jacek Sasin we wtorek 25 stycznia był pytany o potencjalne wprowadzenie twardego locdownu w Polsce. Wicepremier wykluczył taką możliwość i to pomimo…
Aktualności

Firmy z sektora MŚP przed widmem bankructwa. Co piąte przedsiębiorstwo obawia się upadłości

1 minut(y) czytania
Niemal co piąta firma wyraża obawy związane z potencjalnym bankructwem w 2022 r. – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Rejestru Dłużników…
Aktualności

Inflacja producencka w grudniu 2021 r. osiągnęła poziom 14,2%. To najwyższy wynik od maja 1996 r.

1 minut(y) czytania
Inflacja Producencka (PPI) w grudnia 2021 r. wzrosła do 14,2%, co przewyższa prognozy analityków. W porównaniu z listopadem zeszłego roku jest to…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.